Zimná prírodná lekárnička

17.1.2014

 

Energia získaná v lete sa zvykne vyčerpať už koncom sychravej jesene. Keď sa ohlási „pani zima“, náš organizmus už býva náchylnejší na prechladnutia aj ďalšie ochorenia. Na druhej strane sa môže zo zimy stať čas odpočinku, počúvania samého seba a prírodnej podpory imunitného systému. Voľba je len na nás.

Pre udržanie zdravia počas zimy je vhodné kombinovať dva druhy opatrení – správnu prevenciu a zvýšený príjem byliniek a ďalších imunitu podporujúcich rastlín v strave.

Preventívne opatrenia pred nachladnutím

  1. Počas zimného obdobia upravte svoj jedálniček tak, aby prevažovala sezónna, najmä koreňová zelenina, obilniny, strukoviny a polievky z nich. Občas nezaškodí ani kvalitné hovädzie či hydinové mäso z bio chovov a divina. Konzumujte pravidelne jabĺčka, a občas aj exotické ovocie s množstvom prírodného vitamínu C.
  2. Pite dostatok nesladených zelených a bylinkových čajov, alebo obyčajnú vodu. Zabezpečíte tým dostatočné zavodnenie slizníc, ktoré tak budú ľahšie zvládať ataky vírusov.
  3. Počas zimy nie je čas na začatie s otužovaním. Radšej sa dobre obliekajte, treba si zakrývať najmä krk, hlavu, nohy a spodnú chrbtovú časť. Na druhej stane nie je vhodné doma či v práci prekurovať. Treba tiež často chodiť na prechádzky a posilňovať tak slizničnú imunitu.
  4. Prechod z jesene do zimy a zo zimy do jari patrí k rizikovým z hľadiska zvýšeného výskytu viróz aj chrípky. Okrem dôslednej hygieny, najmä častého umývania rúk mydlom, je potrebné dodržiavať aj ďalšie opatrenia, ktoré spomíname v tomto článku.
  5. Koncentrujte sa počas zimy viac na seba. Počúvajte svoju dušu, spomaľte, snažte sa vyhýbať stresu, ktorý sa výrazne podieľa na likvidácii fungujúcej imunity. Znížte tiež príjem sladkostí a mliečnych výrobkov, ktoré v niektorých prípadoch môžu zvyšovať riziko zápalov.

Prírodná podpora imunity

Príroda nám našťastie nadelila množstvo byliniek a rastlín, ktoré nám môžu pomôcť minimalizovať riziko prechladnutia aj počas zimy. Diapazón takýchto liečivých rastlín je naozaj široký, takže ich možno dobre kombinovať. Navyše ich máme k dispozícii nielen vo forme čaju, ale aj ako kapsuly, tablety alebo tinktúry.

Prevencia

  1. Kozinec blanitý (Astragalus memabranaceus) má pre svoje imunitné vlastnosti významné zastúpenie v čínskej medicíne. Obsahuje vysokú hladinu vitamínu A a glykozidov. Dokáže na seba viazať toxíny a odstraňovať ich z organizmu. Skvelým spôsobom, ako Kozinec zapojiť do každodenného života je pridávať ho do polievok a dusených pokrmov.
  2. Žihľava (Urtica urens) je ideálna preventívna bylina na viaceré ochorenia. Obsahuje množstvo dôležitých minerálnych látok ako železo, oxid kremičitý, draslík, mangán či vitamíny A a C. Bylina tiež stimuluje lymfatický systém. Preto odporúčame hrsť žihľavy pravidelne pridávať napríklad do polievok a omáčok. Vhodné je aj jej pravidelné pitie vo forme čaju.
  3. Vynikajúcim a navyše aj chutným spôsobom „nakopnutia“ imunity je čaj zo šípky (Rosa canina). Obsahuje vysokú hladinu vitamínu C, podporuje aj fungovanie nadobličiek.
  4. V zime často pociťujeme úpadok energie, mentálnu únavu a depresiu. Pre takýto prípad odporúčame zaručený  životabudič:  Imunoglukan P4H® ACUTE s prírodným imunoglukanom, vitamínom C a zinkom, ktorý prispieva k správnemu fungovaniu imunitného systému.

Liečba

  1. Ak sa už rozvinie viróza, alebo nebodaj chrípka, okrem konzultácie s lekárom, odporúčame siahnuť aj po Baze čiernej, ideálne v kombinácii s Mätou piepornou. Z doterajšieho výskumu sa zdá, že jej zlúčeniny inhibujú schopnosť vírusov vstúpiť do bunky, a tak znižujú infikovanie buniek vírusom. Navyše baza pomáha aj pri zvýšenej teplote a kašli, často v kombinácii s lipou malolistou.
  2. Brest (Ulmus fulva) je rastlina vhodná na upokojenie bolesti v hrdle a dusivého kašľa. Jeho chemická štruktúra má pozitívny vplyv na dýchacie cesty. Najbežnejší spôsob prípravy je čaj alebo špeciálny vývar.

Obohaťte stravovanie o tieto prírodné ingrediencie

  1. Pravidelná konzumácia „prírodného antibiotika“ cesnaku s kvalitným medom, prípadne zajedená jabĺčkom, je chutnou prevenciou pred prechladnutiami.
  2. Zázvorový (ďumbierový) čaj. Vyluhujte dva asi centimetrové kúsky zázvoru v litri vody po dobu max. 15 minút a chlípte viackrát počas dňa. Nakvapkajte k tomu citrónovú šťavu, pridajte med a pár zrniek Kajenského korenia, a dostanete veľmi chutnú a zdravú limonádu.
  3. Chren je ďalší skvelý dar prírody. Zmiešajte ho s rovným dielom medu a jablčného octu. Skladujte v chladničke. Je vynikajúci ako prevencia aj na liečbu zápalov priedušiek a dutín.
  4. Cvikla je typická sezónna vitamínová bomba. Obsahuje vitamíny A, B, C, E, minerálne látky ako železo, vápnik, zinok, selén, horčík, meď a ďalšie. Navyše detoxikuje organizmus. Povinná súčasť zimnej kuchyne!
<--Späť na Články
Atopický ekzém a leto
Veľké letné horúčavy, potenie, návšteva kúpalísk či striedanie pobytu na ostrom slnku a v klimatizovaných miestnostiach môžu mať veľmi nepríjemné následky na pokožku trpiacu atopickým ekzémom. Pacienti s týmto kožným ochorením by v lete mali viac ako inokedy dbať na opatrenia, ktoré pomôžu zabrániť alebo zmierniť zhoršenie jeho príznakov.
Viac informácií...
Zdravá pokožka aj po pobyte na slnku
V súčasnom období sa takmer dennodenne stretávame s pojmom zdravý životný štýl. Nárast civilizačných chorôb nás núti zamýšľať sa nad zdravím viac ako kedysi. Kladieme veľký dôraz na kúpu zdravých potravín plných vitamínov, radíme do svojho života pravidelný pohyb, odstraňujeme zlozvyky, ktoré ohrozujú naše zdravie, chodíme na preventívne prehliadky. Mnohí však pritom zabúdame na dôležitú súčasť zdravia. Na našu pokožku. V aktuálnom letnom období, kedy ju vystavujeme slnečnému žiareniu je starostlivosť o kožu viac ako potrebná.
Viac informácií...
Kedy začať cvičiť po užívaní antibiotík?
Antibiotiká sú látky, ktoré boli pôvodne získané ako prírodné produkty mikroorganizmov, ale teraz sú väčšinou pripravované chemickou syntézou alebo chemickou modifikáciou. Antibiotiká dokážu zničiť, prípadne spomaliť rast iných mikroorganizmov. Športovanie počas a po užívaní antibiotík má svoje jasné limity.
Viac informácií...