Najdôležitejšie vitamíny v kocke I.

31.8.2014

 

Takmer každý z nás vie, že vitamíny a minerály sú pre ľudské zdravie nevyhnutné. Avšak, ako často si pozrieme aktuálne výsledky vedeckého pokroku v tejto oblasti a upravíme si podľa nich stravovanie? V našom článku si pripomenieme, prečo sú vitamíny tak dôležité a z čoho ich najlepšie získať.
 

Vitamín A

Ide o skupinu retinoidov rozpustných v tuku. Ich hlavnou úlohou je podpora imunitných funkcií a obnova buniek. U verejnosti je tento vitamín známy najmä kvôli vplyvu na správnu funkčnosť očí. Avšak kľúčovú úlohu zohráva aj pri „údržbe“ srdca, pľúc, obličiek a ďalších orgánov. Prieskumy stravovania ukazujú, že tento vitamín je v rozvinutých krajinách prijímaný u väčšiny populácie v dostatočnom množstve. Opačná situácia je v krajinách tretieho sveta.

Odporúčaná denná dávka

Pohybuje sa od 400 mcg u dojčiat, cez 600 mcg u detí až po 900 mcg u dospelých.

Vplyv vitamínu A na niektoré choroby

Vedci skúmali vzťah medzi vitamínom A a rôznymi druhmi rakoviny. Doterajšie štúdie zatiaľ nepotvrdili vplyv nadmernej konzumácie vitamínu A na zníženie rizika rakoviny, či jej liečbu. Iná situácia je pri vekom podmienenej degenerácii makuly (ochorenia očí). Ukazuje sa, že niektoré formy vitamínu A by mohli byť užitočné pre prevenciu aj liečbu tohto ochorenia.

Z akých potravín možno získať vitamín A

Koncentrácia vitamínu A je najvyššia v pečeni a rybích olejoch, ďalej v mlieku a vajciach. Provitamín prevláda v zelenej listovej zelenine, v oranžovej a žltej zelenine, mrkve, brokolici, v paradajkách a ovocí.

Vitamín E

Ide o súhrnný názov pre skupinu látok rozpustných v tukoch s výraznými antioxidačnými schopnosťami. Tie pomáhajú predísť alebo oddialiť niektoré chronické ochorenia. Okrem toho sa vitamín E podieľa na imunitných funkciách a bunkových procesoch. Väčšina populácie má tohto vitamínu dostatok. Problém vzniká u ľudí s poruchami absorpcie tuku, s Crohnovou chorobou či cystickou fibrózou.

Odporúčaná denná dávka

Pohybuje sa od 4 mg u dojčiat cez 7 až 11 mg u detí až po 15 až 19 mg u dospelých.

Z akých potravín možno získať vitamín E

Tento vitamín je zastúpený v širokom spektre potravín, počnúc orechmi a semenami až po zelenú listovú zeleninu a obohatené obilniny. Nachádza sa aj v sóji.

Vitamín D

Tento vitamín je rozpustný v tukoch. Vyskytuje sa len v niekoľkých potravinách. Najčastejšie ho získavame syntézou zo slnečných lúčov. Má nezastupiteľnú úlohu pri vstrebávaní vápnika v črevách a udržiavaní správnej sérovej ​​koncentrácie vápnika a fosfátov, čím zabezpečuje normálnu mineralizáciu kostí (chráni pred osteoporózou). Okrem toho upravuje rast buniek a ovplyvňuje imunitné funkcie vrátane zápalov.

Odporúčaná denná dávka

Optimálna ​koncentrácia vitamínu D musí vychádzať z celkového zdravotného stavu, obdobia života, pohlavia aj ďalších faktorov, ako napríklad možnej dĺžky pobytu na slnku. Všeobecné odporúčania hovoria o 10 mcg u dojčiat a 15 mcg u detí aj dospelých.

Z akých potravín možno získať vitamín D

Tento dôležitý vitamín obsahuje iba málo potravín. Nájdeme ho v tučných morských rybách (napr. losos a tuniak) či v rybacom oleji. Malé množstvo sa nachádza aj v syroch, hovädzej pečeni alebo vo vajcových žĺtkoch. Vitamín D v týchto potravinách je predovšetkým vo forme vitamínu D3. Niektoré huby zas poskytujú vitamín D2, ale len v premenlivých množstvách. Väčšinu vitamínu D získavame zo slnečného ultrafialového žiarenia, v našej zemepisnej polohe najmä v mesiacoch marec až október.

Nedostatok vitamínu D

Vzhľadom na menší priemerný pobyt na slnku, viacero mesiacov bez vhodného žiarenia a nedostatku tohto vitamínu v bežnej potrave, je pre našu populáciu typický nedostatok vitamínu D.  Väčšinou sú jeho príčinou poruchy stravovania, alergia na mlieko či vegánstvo. Keďže má nezanedbateľný vplyv na náš zdravotný stav, často sa odporúča dopĺňať ho vo forme doplnkov výživy.

<--Späť na Články
Atopický ekzém a leto
Veľké letné horúčavy, potenie, návšteva kúpalísk či striedanie pobytu na ostrom slnku a v klimatizovaných miestnostiach môžu mať veľmi nepríjemné následky na pokožku trpiacu atopickým ekzémom. Pacienti s týmto kožným ochorením by v lete mali viac ako inokedy dbať na opatrenia, ktoré pomôžu zabrániť alebo zmierniť zhoršenie jeho príznakov.
Viac informácií...
Zdravá pokožka aj po pobyte na slnku
V súčasnom období sa takmer dennodenne stretávame s pojmom zdravý životný štýl. Nárast civilizačných chorôb nás núti zamýšľať sa nad zdravím viac ako kedysi. Kladieme veľký dôraz na kúpu zdravých potravín plných vitamínov, radíme do svojho života pravidelný pohyb, odstraňujeme zlozvyky, ktoré ohrozujú naše zdravie, chodíme na preventívne prehliadky. Mnohí však pritom zabúdame na dôležitú súčasť zdravia. Na našu pokožku. V aktuálnom letnom období, kedy ju vystavujeme slnečnému žiareniu je starostlivosť o kožu viac ako potrebná.
Viac informácií...
Kedy začať cvičiť po užívaní antibiotík?
Antibiotiká sú látky, ktoré boli pôvodne získané ako prírodné produkty mikroorganizmov, ale teraz sú väčšinou pripravované chemickou syntézou alebo chemickou modifikáciou. Antibiotiká dokážu zničiť, prípadne spomaliť rast iných mikroorganizmov. Športovanie počas a po užívaní antibiotík má svoje jasné limity.
Viac informácií...