Letné zranenia – ako sa im vyhnúť a ako ich liečiť

30.7.2013

Leto, obdobie prázdnin, dovoleniek, ale aj záhradných prác, so sebou prináša nielen radosť z opaľovania či turistiky, ale aj zvýšené riziko úrazov, odrenín, porezania či popálenia. Poradíme vám, ako minimalizovať tieto riziká.

Turistika

Kľúčovou prevenciou je vhodná obuv, pedikúra a denné hydratovanie pokožky vhodnými prípravkami, aby si dokázala udržať pružnosť. Turistické topánky by mali dobre priliehať. Významným prvkom prevencie sú ponožky, dobre odvádzajúce vlhkosť. Tým znížime aj riziko vzniku mykóz na nohách.

V prípade, ak trpíte diabetom, o to väčší pozor si treba dávať na vznik chronických rán. Ak sa už nejaké ranky objavia, potrebujeme zabrániť vzniku infekcie. Ranku vymyjeme s čistou vodou bez mydla a nevyvíjame na ňu niekoľko dní nadmerný tlak. Ak sa rana hojí pomaly, treba čo najskôr vyhľadať lekára.

Varenie, piknikovanie a grilovanie

K letu patrí aj záhradné grilovanie a pikniky na pekných miestach. Nie je ale nič ľahšie, ako si zraniť ruku pri príprave jedla. Prevencia je jasná – zvýšená pozornosť, najmä v prítomnosti detí. Ak dôjde k drobnému poraneniu, stačí ho dôkladne opláchnuť vodou s jemným mydlom, následne silne zatlačiť, a tým zastaviť krvácanie. Vhodná je aj lokálna dezinfekcia. Po ošetrení miesto jemne obviažeme.

Kedy treba navštíviť pohotovosť alebo chirurga? Ak vytváranie trvalého tlaku nezastaví krvácanie ani po 15 minútach. Ak v prste pretrváva necitlivosť alebo mravčenie. Ak si nie ste istí, či ste boli očkovaní proti tetanu.

Práca v záhrade

Mnohí z nás pracujeme počas leta na svojich záhradách. Ako sa vyhneme prípadnému zraneniu?

  1. Pri práci v záhrade vždy používajme ochranné rukavice.
  2. Každých 15 minút meňte pohyby – dlhodobo sa opakujúce pohyby ako kopanie, hrabanie či strihanie živých plotov môže spôsobiť podráždenie kože, šliach či nervov.
  3. Dávajme si pozor na ostré predmety a úlomky schované v pôde. Tie môžu spôsobiť tržné rany. Použite namiesto rúk radšej lopatu alebo hrable.
  4. Dodržujme ergonomicky správne držanie tela. Toto pravidlo sa vzťahuje nielen na polohu celého tela, ale aj na také veci, ako je zápästný uhol pri používaní ručného náradia. Maximum sily dosiahneme, keď je zápästie uvoľnené alebo v neutrálnej polohe. Vyhnime sa ohnutému zápästiu.

Kosíme trávu kosíme

Častou letnou činnosťou je kosenie trávy kosačkou. Poranenie kosačkou býva zvyčajne vážne, preto v takomto prípade neváhame a voláme záchrannú službu. Pre minimalizovanie rizika vzniku úrazu kosačkou, dodržujme tieto pravidlá: 

  1. Pred prvým použitím si najprv prečítajte návod na obsluhu.
  2. Nedávajte preč z kosačky ochranné prvky.
  3. Pri odstraňovaní nečistôt v kosačke do nej nikdy nestrkajte ruku ani nohu. Používajte palicu alebo rukoväť metly.
  4. Nikdy nekoste trávu, keď je mokrá, alebo keď je vlhká pôda.
  5. Deťom kosačka nepatrí do rúk, a to ani keď je vypnutá.
  6. Nepoužívajte kosačku na boso.

Táboráky a drobné popáleniny

Pri táborových ohňoch vznikajú drobné úrazy celkom bežne. Bolesť zmiernime ponorením postihnutého miesta do studenej vody. Potom ho len jednoducho obviažeme sterilným obväzom. Určite sa treba vyhnúť chladeniu ľadom, či nanášaniu rôznych domácich mastí a „zaručených“ prostriedkov, ktoré popáleninu v skutočnosti len zapečatia v teple či vyvolajú infekciu.

Vážnejšie popáleniny

Liečba takýchto popálenín zvyčajne vyžaduje čo najskorší zásah lekára. Aký je postup pred jeho príchodom? V prvom rade odstránime zdroj, ktorý popálenie vyvolal. Pri zasiahnutí elektrickým prúdom musíme najprv prerušiť jeho prívod. Pri obareninách odstránime zasiahnuté časti odevu.

Ďalší postup závisí na stupni postihnutia kože. Ak je menšie, do príchodu lekára schladzujeme popálenú plochu obkladmi namočenými do studenej a čistej vody. Ak ale veľkosť popálenej plochy presahuje 5 % telesného povrchu, poškodené miesta neoblievame studenou vodou, keďže by sme mohli vyvolať či prehĺbiť šok.

Detské odreniny a drobné poranenia

Malé deti sú počas letných hier a športovania náchylné na vznik drobných rán a odrenín. Pri následnej liečbe postupujeme takto:

  1. Oblasť krvácania silne pritlačíme.
  2. Miesto umyjeme a osušíme tampónom.
  3. Vyčistíme ho antiseptickým prípravkom.
  4. Ak sa krvácanie nezastaví do 15 minút alebo ak je spôsobené uhryznutím zvieraťa, neváhame a vezmeme dieťa do nemocnice.

Ako správne ošetriť ranu

Zopakujme si teda 5 základných zásad pri provizórnom ošetrení rany:

  1. V prípade väčšieho poranenia a vzniku šoku najprv zabezpečíme stabilizáciu vitálnych funkcií,
  2. Potom sa snažíme zastaviť krvácanie stlačením miesta alebo utiahnutím napríklad gázou.
  3. Po očistení a dezinfekcii miesta (ak máme dezinfekčný prostriedok) zasiahnuté miesto len obviažeme sterilným obväzom.
  4. Poškodenú končatinu znehybníme.
  5. Pri väčšej rane napokon pacienta prevezieme do nemocnice.

 

doc. MUDr. Miloš Jeseňák, PhD., MBA, Dott.Ric., MHA
Autor článku:
doc. MUDr. Miloš Jeseňák, PhD., MBA, Dott.Ric., MHA
klinický imunológ, alergológ, pediater
<--Späť na Články
Atopický ekzém a leto
Veľké letné horúčavy, potenie, návšteva kúpalísk či striedanie pobytu na ostrom slnku a v klimatizovaných miestnostiach môžu mať veľmi nepríjemné následky na pokožku trpiacu atopickým ekzémom. Pacienti s týmto kožným ochorením by v lete mali viac ako inokedy dbať na opatrenia, ktoré pomôžu zabrániť alebo zmierniť zhoršenie jeho príznakov.
Viac informácií...
Zdravá pokožka aj po pobyte na slnku
V súčasnom období sa takmer dennodenne stretávame s pojmom zdravý životný štýl. Nárast civilizačných chorôb nás núti zamýšľať sa nad zdravím viac ako kedysi. Kladieme veľký dôraz na kúpu zdravých potravín plných vitamínov, radíme do svojho života pravidelný pohyb, odstraňujeme zlozvyky, ktoré ohrozujú naše zdravie, chodíme na preventívne prehliadky. Mnohí však pritom zabúdame na dôležitú súčasť zdravia. Na našu pokožku. V aktuálnom letnom období, kedy ju vystavujeme slnečnému žiareniu je starostlivosť o kožu viac ako potrebná.
Viac informácií...
Kedy začať cvičiť po užívaní antibiotík?
Antibiotiká sú látky, ktoré boli pôvodne získané ako prírodné produkty mikroorganizmov, ale teraz sú väčšinou pripravované chemickou syntézou alebo chemickou modifikáciou. Antibiotiká dokážu zničiť, prípadne spomaliť rast iných mikroorganizmov. Športovanie počas a po užívaní antibiotík má svoje jasné limity.
Viac informácií...