Tajomstvo zdravšieho a pozornejšieho dieťaťa: omega-3 mastné kyseliny

15.10.2013

 

Mastné kyseliny sa delia na nasýtené a nenasýtené, majú živočíšny aj rastlinný pôvod. V poslednom období sa venuje zvýšená pozornosť ich podskupine – esenciálnym, teda v organizme sa nenachádzajúcim, viacnenasýteným mastným kyselinám. Označujú sa ako omega-3 kyseliny, pričom ich najvýznamnejšími predstaviteľmi sú kyseliny eikosapentaenová (EPA) a dokosahexaenová (DHA). Avšak všetky druhy omega-3 kyselín sú dôležitými stavebnými látkami pre vývoj organizmu.

Úlohy omega-3 mastných kyselín

Správna hladina omega-3 kyselín v organizme, osobitne v detskom, má potvrdený zásadný význam v týchto oblastiach:

  1. mozog a centrálna nervová sústava vrátane niektorých psychických prejavov,
  2. oči,
  3. srdcovocievny systém,
  4. problémy s obezitou,
  5. imunitný systém a zápaly,
  6. niektoré reumatologické choroby,
  7. predpokladá sa aj vzťah k prevencii a liečbe rakoviny.

Potvrdená je aj úloha pri vývoji jedinca počas tehotenstva. Vzhľadom na skutočnosť, že až 60 % mozgu je tvorených tukmi a z toho je podiel omega-3 kyseliny dokosahexaenovej až 22 %, je dôležitosť jej pravidelného príjmu potravou počas tehotenstva zrejmá. V tomto zmysle sa predpokladá, že táto kyselina mala zásadný význam aj pri evolúcii ľudského mozgu.

Omega-3 a nervový systém, sústredenosť a inteligencia detí

Viacero štúdií, napríklad švajčiarskych či kanadských, potvrdilo úlohu viacnenasýtených mastných kyselín vo vývoji dieťaťa od najútlejšieho veku. Tie deti, ktorým boli tieto kyseliny pridávané do stravy mali priaznivejší vývoj v zrakovej, mentálnej aj psychomotorickej sfére. Potvrdený bol aj nárast inteligencie 4-ročných detí počas testu, pri ktorom matky každodenne prijímali od 18. týždňa tehotenstva do 3 mesiaca po pôrode treščí olej.

Zaujímavými sú zistenia vplyvu omega-3 na správanie sa, koncentráciu či schopnosť učiť sa u detí. V britskej štúdii s 1 120 žiakmi základných škôl tieto dostávali 6 týždňov 10 ml sirup s obsahom omega-3 a niekoľkých vitamínov. Učitelia u týchto detí zistili až 35 %-né zlepšenie v týchto oblastiach. Účinok omega-3 bol potvrdený aj pri hyperaktívnej poruche (ADHD), ktorou trpí až 5 % detskej populácie. Prejavy ako dyslexia, dyspraxia či zvýšená výbušnosť sa zmiernili, ak boli takýmto deťom podávané potravinové doplnky s rybím olejom s vysokým obsahom DHA (480 mg za deň). Aj keď je problém tejto poruchy zložitejší, možno predpokladať pozitívny vplyv omega-3 kyselín.

Najvýznamnejšie zdroje omega-3 nenasýtených kyselín

K najvýznamnejším rastlinným zdrojom patria sójový, olivový a kukuričný olej, ako aj ľan a olej z neho, menšie množstvo kyseliny ALA je aj v tmavej listovej zelenine. Za významnejšie sa považujú živočíšne zdroje, konkrétne morské ryby žijúce v studených vodách (makrela, ružový losos, tuniak, sardinky, pstruh). Štandardom v každej rodine by mal byť príjem takýchto rýb aspoň 2 x týždenne.

Ak sú omega-3 mastné kyseliny prijímané v strave nedostatočne,  je vhodné ich doplniť kvalitnými výživovými doplnkami s vysokým obsahom DHA a EPA, napr. prípravkami rady ZenixX®, ktoré zakúpite v lekárni. Viac na www.zenixx.sk.

doc. MUDr. Miloš Jeseňák, PhD., MBA, Dott.Ric., MHA
Autor článku:
doc. MUDr. Miloš Jeseňák, PhD., MBA, Dott.Ric., MHA
klinický imunológ, alergológ, pediater
<--Späť na Články
Atopický ekzém a leto
Veľké letné horúčavy, potenie, návšteva kúpalísk či striedanie pobytu na ostrom slnku a v klimatizovaných miestnostiach môžu mať veľmi nepríjemné následky na pokožku trpiacu atopickým ekzémom. Pacienti s týmto kožným ochorením by v lete mali viac ako inokedy dbať na opatrenia, ktoré pomôžu zabrániť alebo zmierniť zhoršenie jeho príznakov.
Viac informácií...
Zdravá pokožka aj po pobyte na slnku
V súčasnom období sa takmer dennodenne stretávame s pojmom zdravý životný štýl. Nárast civilizačných chorôb nás núti zamýšľať sa nad zdravím viac ako kedysi. Kladieme veľký dôraz na kúpu zdravých potravín plných vitamínov, radíme do svojho života pravidelný pohyb, odstraňujeme zlozvyky, ktoré ohrozujú naše zdravie, chodíme na preventívne prehliadky. Mnohí však pritom zabúdame na dôležitú súčasť zdravia. Na našu pokožku. V aktuálnom letnom období, kedy ju vystavujeme slnečnému žiareniu je starostlivosť o kožu viac ako potrebná.
Viac informácií...
Kedy začať cvičiť po užívaní antibiotík?
Antibiotiká sú látky, ktoré boli pôvodne získané ako prírodné produkty mikroorganizmov, ale teraz sú väčšinou pripravované chemickou syntézou alebo chemickou modifikáciou. Antibiotiká dokážu zničiť, prípadne spomaliť rast iných mikroorganizmov. Športovanie počas a po užívaní antibiotík má svoje jasné limity.
Viac informácií...