Chrípková sezóna: 13 rád, ako znížiť riziko nákazy našich detí

6.3.2012

 

Každý rodič to pozná veľmi dobre: naše milované dieťa má zrazu vysokú horúčku, sťažuje sa na bolesť svalov a my tušíme, že sa stalo obeťou infekcie. Vtedy si zvyčajne pomyslíme: Kde sme spravili chybu v prevencii? Ako sa tomu vyhnúť v budúcnosti? Pozrime sa preto na možnosti, ako znížiť riziko takejto situácie počas druhej – jarnej – fázy chrípkovej sezóny.

Najprv 3 fakty o chrípke, ktoré by mal poznať každý

  1. Chrípka nie je neobvyklá choroba – zvykne potrápiť okolo 200-tisíc Slovákov ročne, čo je okolo 13 % zo všetkých akútnych respiračných ochorení.
  2. Chrípka nie je bežné prechladnutie, ktoré možno len tak „vychodiť“ – v takom prípade hrozia vážne komplikácie, ako napríklad zápal pľúc či zápal srdcového svalu.
  3. Chrípka dokáže zabíjať – len na Slovensku v roku 2009 zomrelo kvôli chrípke a jej podobným ochoreniam 71 ľudí.

Ak sa chcete dozvedieť viac o rôznych detailoch chrípky, prečítajte si aj náš nedávny článok.

Aká je najúčinnejšia prevencia pred chrípkou?

Očkovanie proti chrípke je naďalej jedinou vedecky potvrdenou účinnou prevenciou pred chrípkou. Zaočkovanosť slovenskej populácie je však stále veľmi nízka, napríklad v r. 2009 sa zaočkovalo okolo 12 % Slovákov. Aj keď u nás prevláda nechuť k očkovaniu, treba nad ním aspoň uvažovať. U nás sú dostupné neživé vakcíny proti chrípke, ktoré majú dokázanú nielen svoju účinnosť ale zároveň aj bezpečnosť, a preto nie je na mieste neprimeraný strach pred „údajnými“ nežiaducimi reakciami po očkovaní. Ak sme nestihli jesenné očkovanie, zmysel má aj vakcinácia v úvodných mesiacoch roka, keďže protilátky sa v tele vytvoria do 14 dní. Tým dieťa získa ochranu pred jarným kolom chrípkovej sezóny.

Chráni pred chrípkou ochranná maska?

V čase hrozby „prasacej chrípky“, teda chrípkového vírusu typu H1N1, sa aj u nás stali obľúbené ochranné masky. Bohužiaľ odvtedy záujem opäť poklesol a z rôznych, najmä estetických dôvodov, nie je ochranná maska u nás zaužívaná. Naopak v ázijských krajinách je ich nosenie bežným javom. V prípade použitia správnych druhov masiek (napr. ActiProtect) a ich správneho nasadenia dokážu naozaj znížiť riziko nákazy. To však nie je situácia na Slovensku.

Iné formy prevencie chrípky – tzv. respiračná hygiena

Keďže sa u nás nepresadili ochranné masky a zaočkovanosť je nízka, možnosti účinnej prevencie sú obmedzené. Navyše chrípku nie je možné liečiť antibiotikami. Preto zohrávajú kľúčovú úlohu nižšie uvedené hygienické opatrenia a návyky, ktoré by sme mali učiť naše deti odmalička. Samozrejmosťou by mal byť aj správny životný štýl našich detí ako dodržiavanie zásad zdravej výživy, dostatočný prísun vitamínov a minerálov či pravidelný pobyt na čerstvom vzduchu.

Opatrenia respiračnej hygieny počas chrípkového obdobia

  1. Po každom príchode z verejných priestorov a MHD, po dotyku kľučiek vonkajších dverí, po práci so znečistenými predmetmi, po kýchnutí či vysmrkaní sa, po manipulácii s peniazmi, pred jedením či po toalete umyte ruky sebe aj vášmu dieťaťu v trvaní aspoň 15 sekúnd. Aj keď sa to môže zdať samozrejmé, správne umytie rúk má svoje pevné pravidlá: nájdete ich tu.
  2. Udržujte čistý kočík, hračky a ďalšie náčinie využívané dieťaťom. Počas chrípkovej sezóny ich raz za čas prečistite 70 % alkoholom.
  3. Počas chrípkovej epidémie, osobitne zapríčinenej tzv. vtáčou chrípkou (Influenzavirus A), sa treba vyhýbať kontaktu s voľne žijúcimi vtákmi aj živou hydinou.
  4. Papierové vreckovky po použití treba zahodiť ihneď do koša a nepoužívať ich viackrát. Po vysmrkaní si nezabudnite umyť ruky.
  5. Vyhýbajte sa pľuvancom na zemi a naučte dieťa nepľuť na zem, ale do vreckovky, ktorú potom zahodíte do koša.
  6. Zamedzte kontaktu dieťaťa aj vás s odpadkovými košmi.
  7. Myslite na riziko nákazy aj pri takých aktivitách, ako sú hry s kartami či šport, pri ktorom dochádza ku kontaktu so spoluhráčmi aj s potenciálne nakazeným náčiním.
  8. Dodržujte správnu etiketu kašľania či kýchania a naučte ju čo najskôr aj svoje dieťa:
    • Ústa aj nos majú byť pri kýchaní či kašľaní vždy čo najviac privreté. Prípadné sekréty treba vykašliavať do pripravenej papierovej vreckovky a tú treba čo najskôr zabalenú  zahodiť do odpadkov.
    • Ak sa spolu s kašľom u vás či u vášho dieťaťa objavia aj príznaky respiračnej choroby či horúčka, je to znak toho, aby ste obmedzili pobyt na verejných miestach a čo najskôr sa poradili s lekárom či lekárnikom o vhodnej liečbe.
  9. Počas chrípkovej epidémie používajte len tekuté mydlo a vymieňajte často uteráky na ruky.
  10. Snažte sa udržiavať čisté a hygienické domáce prostredie. Často domácnosť vetrajte, miestnosť s chorým pacientom sa snažte aspoň raz denne dezinfikovať napr. ultrafialovým žiaričom, pravidelne čistite bežne používané zariadenia (napr. telefón)
  11. Ak boli niektoré miesta znečistené sekrétmi či vracaním, na ich očistenie použite len jednorazové utierky. Potom dezinfikujte povrch vhodným dezinfekčným prostriedkom (napr. 70 % alkohol, ktorý necháte pôsobiť 20 minút a potom opláchnete vodou).
  12. Ak v domácnosti používate vzduchotechniku, zabezpečte pravidelnú výmenu filtrov.
  13. Snažte sa udržiavať vlhkosť v miestnosti na 50 až 60 %. Nezabudnite zabezpečiť sebe aj vášmu dieťaťu pitný režim nesladených tekutín. To napomáha zvlhčeniu slizníc, čo zvyšuje ich odolnosť voči vírusom.

 

Autor: imunita.sk

doc. MUDr. Miloš Jeseňák, PhD., MBA, Dott.Ric., MHA
Autor článku:
doc. MUDr. Miloš Jeseňák, PhD., MBA, Dott.Ric., MHA
klinický imunológ, alergológ, pediater
<--Späť na Články
Atopický ekzém a leto
Veľké letné horúčavy, potenie, návšteva kúpalísk či striedanie pobytu na ostrom slnku a v klimatizovaných miestnostiach môžu mať veľmi nepríjemné následky na pokožku trpiacu atopickým ekzémom. Pacienti s týmto kožným ochorením by v lete mali viac ako inokedy dbať na opatrenia, ktoré pomôžu zabrániť alebo zmierniť zhoršenie jeho príznakov.
Viac informácií...
Zdravá pokožka aj po pobyte na slnku
V súčasnom období sa takmer dennodenne stretávame s pojmom zdravý životný štýl. Nárast civilizačných chorôb nás núti zamýšľať sa nad zdravím viac ako kedysi. Kladieme veľký dôraz na kúpu zdravých potravín plných vitamínov, radíme do svojho života pravidelný pohyb, odstraňujeme zlozvyky, ktoré ohrozujú naše zdravie, chodíme na preventívne prehliadky. Mnohí však pritom zabúdame na dôležitú súčasť zdravia. Na našu pokožku. V aktuálnom letnom období, kedy ju vystavujeme slnečnému žiareniu je starostlivosť o kožu viac ako potrebná.
Viac informácií...
Kedy začať cvičiť po užívaní antibiotík?
Antibiotiká sú látky, ktoré boli pôvodne získané ako prírodné produkty mikroorganizmov, ale teraz sú väčšinou pripravované chemickou syntézou alebo chemickou modifikáciou. Antibiotiká dokážu zničiť, prípadne spomaliť rast iných mikroorganizmov. Športovanie počas a po užívaní antibiotík má svoje jasné limity.
Viac informácií...