10 tipov pre starostlivosť o pokožku počas jesene

3.11.2014

1. Podporte tvorbu kolagénu 
Kolagén je pre pokožku kľúčová látka, keďže spája a regeneruje tkanivo. Aj keď sa to počas letného vylihovania na pláži nezdá, slnko je nepriateľom kolagénu. Slnečné lúče kolagén rozkladajú a poškodzujú tak pružnosť pokožky a vyvolávajú predčasné starnutie. Preto na jeseň a počas zimy zvýšte konzumáciu potravín s vysokým obsahom esenciálnych mastných kyselín ako sú morské studenovodné ryby a ľanové semienka. Nebojte sa siahnuť aj po prípravkoch s týmito kyselinami. Pomôžete tak vašej pokožke pri regenerácii buniek.

2. Hydratovať, hydratovať, hydratovať
Asi máte svoj obľúbený hydratačný krém, ktorý zaručene funguje na jar i v lete. Ale pri zmenených poveternostných podmienkach sa menia aj potreby vašej pleti. Preto na jeseň začnite hľadať ten správny „mastnejší“ hydratačný krém. Mal by byť radšej na báze oleja, než vody, keďže olej spoluvytvára ochrannú vrstvu na koži a pomáha tak udržiavať viac vlhkosti. Olejový prípravok vyberajte opatrne, keďže nie všetky sú vhodné. Siahnite napríklad po avokádovom oleji, minerálnych olejoch či mandľovom oleji. Výborným pomocníkom pre zvlhčovanie pleti je aj hydratačná maska, aplikovaná raz za týždeň.

3. Nezabudni na opaľovací krém aj počas babieho leta

Opaľovací krém by sme mali používať po celý rok. Aj októbrové slniečko dokáže počas babieho leta prekvapiť. Taktiež počas jesennej turistiky v horách dostáva naša pokožka zabrať.

4. Zregenerujte vaše pery ešte pred zimou
V prípade, ak ste boli počas leta často na slnku, alebo ste sa kúpali v bazénoch, kombinácia slnečného žiarenia a chlóru mohla vaše pery vysušiť a zanechať popraskané. Pokiaľ príde tuhá zima, je preto vhodné obnoviť zdravie pier kúrou s koncentrovanou vlhkosťou. Siahnite po špeciálnych hydratačných prostriedkoch na pery, nezabudnite na jemný peeling.

5. Pridajte k štandardnej starostlivosti o pleť aj prípravky pre chladné počasie
V prvom rade siahnite po produktoch, ktoré doplnia vašej pleti vlhkosť a pomôžu ju regenerovať. Tým, že obnovíte poškodené či podvyživené časti zároveň pripravíte pokožku na nastávajúce studené počasie. Pri prechode z jesene do zimy je dobré prejsť aj na bohatšie telové krémy.

6. Navštevujte pravidelne termálne kúpele
Jeseň je ideálna doba pre regeneráciu pokožky a podporu celkového zdravia aj prostredníctvom pravidelného rozmaznávania v termálnych kúpeľoch. Sauna vašu pokožku zbaví toxínov, bublinková kúpeľ vás zrelaxuje a masáž ponapína pokožku. Výsledkom bude pevnejšie zdravie a krajšia pokožka.

7. Ak máte problematickú pokožku, vyhľadajte odborníka
Aj keď mávame problémy s pokožkou, počas leta sa nám nechce ísť na vyšetrenie k dermatológovi, na jeseň by sme si na to už mali nájsť čas. Namiesto kupovania lacnej kozmetiky či náhodného skúšania tipov od kamarátok, navštívte svojho dermatológa a poraďte sa o  vašom probléme.  Zanalyzuje typ vašej pleti, poradí, ako bojovať s vaším zdravotným problémom a odporučí vám aj vhodné prípravky.

8. Nezabudnite na ruky
Pokožka na rukách je tenšia než na väčšine tela a má menej žliaz. Výsledkom je ťažšie udržateľná vlhkosť rúk, a to osobitne v chladnom a suchom počasí. Ak už máte ruky popraskané a začali vás svrbieť, je najvyšší čas s tým niečo spraviť. Používajte ochranné rukavice, keď idete von; a to aj pri teplotách nad nulou. Ak sú ale rukavice mokré, nedávajte si ich na ruky, aby ste zbytočne nedráždili pokožku. Siahnite aj po kvalitnejších prípravkoch na ruky, ktoré kúpite iba v lekárni. Bežné krémy už v takom prípade nestačia. Natierajte si ruky ráno aj pred spaním v rámci regenerácie.

9. Pozor na efekt prehriatych bytov a chladného vonkajška
Väčšinou už od októbra začína obdobie, keď nám ústredné kúrenie naplní interiéry horúcim suchým vzduchom, ktorý je sám o sebe záťažou pre pokožku. V kombinácii so šokom zo studeného vonkajšieho vzduchu, už ide o veľkú výzvu, ako udržať pokožku zdravú. Užitočnou pomôckou sú zvlhčovače pre zvýšenie vlhkosti vo vzduchu. Jeden v byte ale nestačí, umiestnite radšej niekoľko malých zvlhčovačov vzduchu po celom dome.

10. Sprchujte sa v teplej, nie horúcej vode
Raz za čas sa okúpať v horúcej termálnej vode je fajn. Avšak pravidelne sa vystavovať horúcej vode počas sprchovania už našej pokožke radosť nerobí. Ak nechcete, aby vás pokožka začala svrbieť a bola šupinatá, sprchujte sa počas jesene a zimy iba v teplej vode a krátko.

MUDr. Vladimír Flimer
Autor článku:
MUDr. Vladimír Flimer
kožný lekár, dermatovenerológ
<--Späť na Články
Atopický ekzém a leto
Veľké letné horúčavy, potenie, návšteva kúpalísk či striedanie pobytu na ostrom slnku a v klimatizovaných miestnostiach môžu mať veľmi nepríjemné následky na pokožku trpiacu atopickým ekzémom. Pacienti s týmto kožným ochorením by v lete mali viac ako inokedy dbať na opatrenia, ktoré pomôžu zabrániť alebo zmierniť zhoršenie jeho príznakov.
Viac informácií...
Zdravá pokožka aj po pobyte na slnku
V súčasnom období sa takmer dennodenne stretávame s pojmom zdravý životný štýl. Nárast civilizačných chorôb nás núti zamýšľať sa nad zdravím viac ako kedysi. Kladieme veľký dôraz na kúpu zdravých potravín plných vitamínov, radíme do svojho života pravidelný pohyb, odstraňujeme zlozvyky, ktoré ohrozujú naše zdravie, chodíme na preventívne prehliadky. Mnohí však pritom zabúdame na dôležitú súčasť zdravia. Na našu pokožku. V aktuálnom letnom období, kedy ju vystavujeme slnečnému žiareniu je starostlivosť o kožu viac ako potrebná.
Viac informácií...
Kedy začať cvičiť po užívaní antibiotík?
Antibiotiká sú látky, ktoré boli pôvodne získané ako prírodné produkty mikroorganizmov, ale teraz sú väčšinou pripravované chemickou syntézou alebo chemickou modifikáciou. Antibiotiká dokážu zničiť, prípadne spomaliť rast iných mikroorganizmov. Športovanie počas a po užívaní antibiotík má svoje jasné limity.
Viac informácií...