Vitamíny a potravinové doplnky na podporu imunity

30.4.2014

 

Ľudská imunita je komplexný systém, tvorený súborom buniek a orgánov spolupracujúcich pri obrane organizmu pred cudzorodými látkami. Poznáme špecifickú (získanú) a nešpecifickú (vrodenú) imunitu. Súčasťou imunitného systému je aj tzv. slizničná imunita. Samostatným imunitným „svetom“ je črevný trakt.

Veľký vplyv na fungovanie imunitného systému majú genetické rodinné pozadie, prostredie, v ktorom žijeme, vek a dlhodobo prijímaná potrava. Ak teda hovoríme o podpore imunity prostredníctvom potravinových doplnkov či byliniek, je dobré vedieť, na ktorú zložku imunity daná potravina alebo bylinka pôsobí, akým mechanizmom, po akých dávkach, a tiež, pre akú vekovú skupinu je určená.

Pri úvahách nad oslabenou imunitou občas zabúdame, že nie každý prejav ochorenia musí byť zákonite aj prejavom nefungujúcej imunity. Niekedy len dostatočne nerozumieme mechanizmu fungovania tohto zložitého systému. Napríklad, pri príznakoch prechladnutia alebo nádchy, ako kýchanie, kašľanie a zvýšená teplota, si predstavujeme, že náš imunitný systém je „oslabený“, a preto sme ochoreli.

V skutočnosti môže ísť len o osobitnú formu imunitnej odpovede organizmu bez reálneho zníženia imunitných parametrov (ktoré vieme merať v krvi). Inak povedané, zvýšená teplota či pokašliavanie nemusí byť hneď príznakom oslabenej obranyschopnosti, ale naopak ukážkou správne fungujúceho systému. Podporiť takéto fungovanie imunity prostredníctvom potravinových doplnkov, čajov či byliniek je žiaduce.

Poznáme aj dve situácie, keď snaha o „nakopnutie“ imunitného systému prírodnými látkami zvyčajne nekončí úspechom. Prvým sú rôzne autoimunitné poruchy, pri ktorých imunita reaguje tak intenzívne, že útočí na vlastný organizmus. Odlišnou kategóriou sú vrodené poruchy imunity. V týchto prípadoch je lepšie navštíviť imunológa a poradiť sa s ním o kombinácii klasickej liečby s prírodnou.

Ktoré potravinové doplnky a vitamíny pomáhajú pri prechladnutí

 

  1. Zinok je stopovým prvkom, nevyhnutným pre existenciu buniek imunitného systému. Ukazuje sa, že jeho užívanie dokáže pozitívne stimulovať imunitu vrátane liečby prechladnutia. Nadmerné užívanie zinku ale môže viesť k opačným účinkom, dokonca aj k prejavom toxicity, o čom sme písali minulý rok. Zinok teda odporúčame užívať najmä na začiatku a počas akútneho ochorenia horných dýchacích ciest, najlepšie v kombinácii so selénom.
  2. Selén je dôležitým antioxidantom, ktorý je taktiež nevyhnutný pre fungovanie organizmu. Konzumujme ho preventívne iba pár týždňov počas obdobia viróz, alebo priamo počas nábehu akútneho prechladnutia a nádchy. Častejšie si ho môžu dovoliť aplikovať rizikové skupiny ako tehotné ženy, mladí zle sa stravujúci ľudia, vegetariáni, fajčiari, ľudia s poruchami trávenia a seniori.
  3. Imunoglukan – podporný imunitný efekt tejto látky získanej z hlivy ustricovej bol, okrem iného, jednoznačne potvrdený aj pri infekčných ochoreniach u detí. Výborný je aj pre športovcov, ktorí majú po špičkovom výkone dočasne oslabený imunitný systém.
  4. Vitamín D – tento vitamín sa v posledných rokoch teší značnej pozornosti lekárov a vedcov. Ovplyvňuje správne fungovanie imunitného systému svojím protizápalovým, protivírusovým a imunomodulačným účinkom. Vitamín D tiež podporuje rozvoj ľudských svalov a kostí u detí, reguluje hladinu vápnika a fosforu v tele či funkcie srdcovocievneho systému a podobne. Získať ho môžeme „zadarmo“ zo slnečného žiarenia v mesiacoch marec až október (v našej zemepisnej polohe) a z rybieho tuku, morských rýb, húb a vaječného žĺtka.
  5. Vitamín B2 (riboflavín) – tento vitamín zvyšuje odolnosť voči bakteriálnej infekcii.  K najvýdatnejším prírodným zdrojom vitamínu B2 patria morské riasy a pivné kvasnice. Z bežných potravín sú to napríklad mandle, pečeň, syry, orechy, mlieko, vajcia, ryby a ďalšie.
  6. Probiotiká – určité baktérie v čreve ovplyvňujú vývoj a regeneráciu imunitných buniek. Ich cielený príjem je dôležitý najmä počas a po užívaní antibiotík.
<--Späť na Články
Atopický ekzém a leto
Veľké letné horúčavy, potenie, návšteva kúpalísk či striedanie pobytu na ostrom slnku a v klimatizovaných miestnostiach môžu mať veľmi nepríjemné následky na pokožku trpiacu atopickým ekzémom. Pacienti s týmto kožným ochorením by v lete mali viac ako inokedy dbať na opatrenia, ktoré pomôžu zabrániť alebo zmierniť zhoršenie jeho príznakov.
Viac informácií...
Zdravá pokožka aj po pobyte na slnku
V súčasnom období sa takmer dennodenne stretávame s pojmom zdravý životný štýl. Nárast civilizačných chorôb nás núti zamýšľať sa nad zdravím viac ako kedysi. Kladieme veľký dôraz na kúpu zdravých potravín plných vitamínov, radíme do svojho života pravidelný pohyb, odstraňujeme zlozvyky, ktoré ohrozujú naše zdravie, chodíme na preventívne prehliadky. Mnohí však pritom zabúdame na dôležitú súčasť zdravia. Na našu pokožku. V aktuálnom letnom období, kedy ju vystavujeme slnečnému žiareniu je starostlivosť o kožu viac ako potrebná.
Viac informácií...
Kedy začať cvičiť po užívaní antibiotík?
Antibiotiká sú látky, ktoré boli pôvodne získané ako prírodné produkty mikroorganizmov, ale teraz sú väčšinou pripravované chemickou syntézou alebo chemickou modifikáciou. Antibiotiká dokážu zničiť, prípadne spomaliť rast iných mikroorganizmov. Športovanie počas a po užívaní antibiotík má svoje jasné limity.
Viac informácií...