Náhly pokles obranyschopnosti organizmu

3.4.2014

 

Bývate často prechladnutý? Mávate podchvíľou herpes? Únava je Váš nechcený kamarát? Trpíte dlhodobými problémami s trávením alebo alergickými prejavmi? Toto všetko môže signalizovať oslabený imunitný systém.

Na stránkach www.imunita.sk sme už viackrát predstavili imunitný systém ako zložitú spleť buniek, chemických látok, orgánov a vzťahov medzi nimi, ktoré zabezpečujú ochranu organizmu pred nechcenými votrelcami. Všetci sa rodíme s rôznymi úrovňami imunitného systému. Nedostatky v imunitnom systéme môžu byť vrodené, alebo získané zásluhou vonkajších faktorov. Poznáme množstvo vplyvov, ktoré môžu mať na svedomí relatívne náhle oslabenie imunitného systému.

1. Vrodené imunodeficiencie

Porucha alebo génová mutácia v bunkách tvoriacich imunitný systém môže viesť k tzv. vrodenej imunodeficiencii, označovanej aj ako primárna imunodeficiencia. Vôbec takouto najčastejšou poruchou je nedostatok imunoglobulínu A. Prejavy tohto deficitu sú rôzne, napríklad časté zápaly prínosových dutín, močových ciest či črevné infekcie. Vrodená imunodeficiencia patrí určite do rúk špecialistu – imunológa.

2. Poruchy imunity spôsobené vírusmi

Asi najznámejším vírusom v tejto kategórii je HIV, spôsobujúci AIDS. HIV napáda pomocné T-lymfocyty, čo vedie k neschopnosti organizmu bojovať s inými vírusmi a parazitmi. K menej známym vírusom spôsobujúcim imunitnú nedostatočnosť patrí HTLV, ktorý je rozšírený najmä v ázijských krajinách. V menšej miere aj Epstein-Barrovej vírus, ktorý spôsobuje mononukleózu a cytomegalovírus, patriaci do skupiny herpesových vírusov.

3. Oslabenie imunity kvôli zlému stravovaniu, dehydratácii či alkoholizmu

Dlhodobý nedostatok vitamínov A, E a C a minerálnych látok ako zinok, meď, železo a selén vedie k zníženiu funkčnosti imunitného systému. Problémy s imunitou mávajú aj ľudia s poruchami stravovania, napríklad s potravinovou neznášanlivosťou. Aj zlá výživa v podobe nadmernej konzumácie rafinovaných cukrov, priemyselne spracovaných potravín obsahujúcich pesticídy a chemické prísady môže oslabiť imunitný systém a prispieť k rozvoju chronických ochorení. K ďalším príčinám patrí aj alkoholizmus, nedostatočná dlhodobá hydratácia či obezita. 

4. Imunodeficiencie v dôsledku iných ochorení

Imunitný systém zvykne strácať účinnosť aj kvôli systémovým chorobám. Najčastejšie ide o tieto:

  1. rakovinové ochorenia (lymfóm, leukémia),
  2. alergické ochorenia (astma, alergia, senná nádcha, plesne, ekzémy),
  3. autoimunitné poruchy (roztrúsená skleróza, fibromyalgia, diabetes a množstvo ďalších),
  4. chronická kandidóza (ochorenie spôsobené kvasinkami na koži a sliznici)
  5. ulcerózna kolitída
  6. chronický únavový syndróm,
  7. Turnerov a Downov syndróm,
  8. cystická fibróza

 

5. Ďalšie faktory, ktoré spôsobujú oslabenie imunity

  1. Chronický stres zvyšuje hladinu kortizolu v tele, a tým znižuje produkciu hormónu prostaglandín, dôležitý pre fungovanie imunity. Navyše vedie k zvýšenému chudnutiu, čo tiež imunite neprospieva.
  2. Starnutie má taktiež negatívny vplyv na imunitu, najmä po dosiahnutí 40 roku života. 
  3. Extrémny športový či fyzický výkon ako napríklad maratón, let do vesmíru, aktivita vo vysokých nadmorských výškach môžu dočasne narušiť schopnosť organizmu bojovať s infekciami.
  4. Tehotenstvo, užívanie niektorých liekov (antibiotiká, kortikosteroidy), zlá hygiena, fajčenie, nedostatok pohybu a spánku môžu byť tiež príčinou.

Čo robiť, aby imunita fungovala naplno

Ak máte podozrenie na oslabenú imunitu, skúste najprv uplatniť vo svojom živote tieto rady. Ak vám približne do troch mesiacov nepomôžu zlepšiť Váš zdravotný stav, navštívte imunológa:

  1. Pravidelne cvičte (najmä pohybové športy).
  2. Umývajte si ruky vždy po pobyte vo vonkajšom prostredí.
  3. Otužujte sa.
  4. Konzumujte výživnú a vyváženú stravu, znížte príjem cukru a bielej múky.
  5. Dostatočne veľa spite.
  6. Očkujte sa proti chrípke a vyhýbajte sa davom ľudí počas zvýšeného výskytu viróz a chrípky.
  7. Buďte často na slnku a čerstvom vzduchu.
  8. Vyhýbajte sa stresovým situáciám a naučte sa relaxovať.
  9. Pite dostatok nesladených tekutín.
<--Späť na Články
Atopický ekzém a leto
Veľké letné horúčavy, potenie, návšteva kúpalísk či striedanie pobytu na ostrom slnku a v klimatizovaných miestnostiach môžu mať veľmi nepríjemné následky na pokožku trpiacu atopickým ekzémom. Pacienti s týmto kožným ochorením by v lete mali viac ako inokedy dbať na opatrenia, ktoré pomôžu zabrániť alebo zmierniť zhoršenie jeho príznakov.
Viac informácií...
Zdravá pokožka aj po pobyte na slnku
V súčasnom období sa takmer dennodenne stretávame s pojmom zdravý životný štýl. Nárast civilizačných chorôb nás núti zamýšľať sa nad zdravím viac ako kedysi. Kladieme veľký dôraz na kúpu zdravých potravín plných vitamínov, radíme do svojho života pravidelný pohyb, odstraňujeme zlozvyky, ktoré ohrozujú naše zdravie, chodíme na preventívne prehliadky. Mnohí však pritom zabúdame na dôležitú súčasť zdravia. Na našu pokožku. V aktuálnom letnom období, kedy ju vystavujeme slnečnému žiareniu je starostlivosť o kožu viac ako potrebná.
Viac informácií...
Kedy začať cvičiť po užívaní antibiotík?
Antibiotiká sú látky, ktoré boli pôvodne získané ako prírodné produkty mikroorganizmov, ale teraz sú väčšinou pripravované chemickou syntézou alebo chemickou modifikáciou. Antibiotiká dokážu zničiť, prípadne spomaliť rast iných mikroorganizmov. Športovanie počas a po užívaní antibiotík má svoje jasné limity.
Viac informácií...