Šesť vecí, ktoré potrebujete vedieť o vitamíne C

19.2.2013

 

Čo vlastne je vitamín C?

Vitamín C, teda kyselina L-askorbová, patrí medzi základné antioxidanty, súvisí s mnohými dôležitými funkciami v organizme. Zúčastňuje sa napríklad na tvorbe kolagénu či metabolizme železa, žlčových kyselín a kyseliny listovej, ale aj chráni pred ťažkými kovmi. Organizmus ho musí prijímať v potrave, prípadne aj suplementovať (dopĺňať) farmakologickými prípravkami. Na rozdiel od vitamínov A, D, E a K je rozpustný vo vode.

Akú úlohu zohráva vitamín C pre imunitný systém?

Patrí k dôležitým látkam. Napríklad stimuluje leukocyty a vylučovanie protilátok, podporuje syntézu interferónu a zvyšuje odolnosť proti chladu. Pri infekciách dýchacieho systému dostatočné hladiny vitamínu C pomáhajú potlačiť hyperreaktivitu priedušiek, znižujú frekvenciu záchvatov astmy a zvyšujú expiračný objem pľúc (FEV).

Aké sú ďalšie klady a zápory vitamínu C?

  1. Hojenie rán – vitamín C má zásadnú rolu pri tvorbe nového kolagénu. A ten je kľúčový pre kvalitné hojenie rán. Konzumácia dostatočného množstva vitamínu C tak uľahčuje riadne hojenie rán.
  2. Prechladnutie – výsledky viacerých štúdií o úlohe vitamínu C v liečbe prechladnutí boli rozporuplné. Takže užívať ho vo zvýšenej miere už počas samotného ochorenia pravdepodobne neprinesie želaný efekt. Potvrdeným je ale jeho preventívne pôsobenie – vitamín C znižuje častosť prechladnutí u dospelých o 8 % a u detí o 14 %.
  3. Antioxidantyako píšeme v tomto článku, efekt niektorých antioxidantov bol nedávnymi štúdiami spochybnený. Avšak vitamín C, najmä vo svojej prírodnej forme, patrí k preukázaným dôležitým antioxidantom. Vitamín C v bunkách neutralizuje voľné radikály a chráni tak bunky a tkanivá.
  4. Riziko vzniku obličkových kameňov – pri nadmernom užívaní vitamínu C v tabletkách je možné zvýšenie rizika vzniku obličkových kameňov. 
  5. Rakovina a vitamín C – znižuje frekvenciu karcinómov dutiny ústnej, laryngu, faryngu a žalúdka a bráni rakovinotvornému pôsobeniu Helicobacter pylori (v množstve cca 100 mg/denne). Nepotvrdil sa ale ochranný vplyv pri karcinóme rekta, pľúc, prostaty a krčka maternice.
  6. Srdcovo-cievne ochorenia – vitamín C chráni pred aterosklerózou, problémami s cievami, zvyšuje HDL cholesterol, znižuje riziko ischemickej choroby srdca a vysoký krvný tlak. Príjem vitamínu C menej ako 50 mg/denne predstavuje vysoké riziko vzniku kardiovaskulárnych a iných ochorení.

Aká je správna hladina vitamínu C v krvi zdravého človeka?

Úroveň 50 až 60 μmol/l v krvi sa dosiahne pri príjme obvykle 80 až 100 mg vitamínu C denne. Táto dávka má ochranný efekt pre 90 % populácie. V praxi to znamená dennú konzumáciu približne piatich rôznych porcií ovocia a zeleniny. Potreba vitamínu C sa zvyšuje vekom, chorobami a u fajčiarov je vyššia až o 60 – 100 %.

Ktorí ľudia patria k rizikovým z hľadiska potrebného množstva vitamínu C?

Ide o 4 okruhy ľudí – dojčatá kŕmené kondenzovaným alebo uvareným kravským mliekom, jedinci s obmedzeným výberom jedál, fajčiari, alkoholici a drogovo závislí a ľudia s črevnou malabsorpciou a niektorými chronickými ochoreniami.

Zvýšiť množstvo vitamínu C sa odporúča pri zápale, rekonvalescencii, prevencii pred infekciou (chrípka a iné). Ďalej pri hojení rán, rýchlom raste, fyzickej (psychickej) námahe, počas puberty, pri diabete mellitus, ak ide o nedonosencov a novorodencov, pri anémii a neprospievaní. Viac by ho mali užívať aj ženy užívajúce antikoncepčné tabletky.

Aké sú prirodzené zdroje vitamínu C?

Väčšine populácie stačí prijímať vitamín C z potravy. Tá by mala byť dostatočne pestrá s bohatým zastúpením prevažne surovej zeleniny a ovocia, ktoré sú najlepším zdrojom vitamínu C. V našich končinách ide najmä o citrusové plody, paradajky a paradajkovú šťavu, zemiaky, červenú a zelenú papriku, kivi, brokolicu, jahody, ružičkový kel, špenát, hrášok a melón.

Ak vás zaujímajú približné dávky vitamínu v bežných potravinách, pomôže vám tento podrobný americký prehľad (v angličtine): https://www.ars.usda.gov/SP2UserFiles/Place/12354500/Data/SR24/nutrlist/sr24a401.pdf

 

<--Späť na Články
Atopický ekzém a leto
Veľké letné horúčavy, potenie, návšteva kúpalísk či striedanie pobytu na ostrom slnku a v klimatizovaných miestnostiach môžu mať veľmi nepríjemné následky na pokožku trpiacu atopickým ekzémom. Pacienti s týmto kožným ochorením by v lete mali viac ako inokedy dbať na opatrenia, ktoré pomôžu zabrániť alebo zmierniť zhoršenie jeho príznakov.
Viac informácií...
Zdravá pokožka aj po pobyte na slnku
V súčasnom období sa takmer dennodenne stretávame s pojmom zdravý životný štýl. Nárast civilizačných chorôb nás núti zamýšľať sa nad zdravím viac ako kedysi. Kladieme veľký dôraz na kúpu zdravých potravín plných vitamínov, radíme do svojho života pravidelný pohyb, odstraňujeme zlozvyky, ktoré ohrozujú naše zdravie, chodíme na preventívne prehliadky. Mnohí však pritom zabúdame na dôležitú súčasť zdravia. Na našu pokožku. V aktuálnom letnom období, kedy ju vystavujeme slnečnému žiareniu je starostlivosť o kožu viac ako potrebná.
Viac informácií...
Kedy začať cvičiť po užívaní antibiotík?
Antibiotiká sú látky, ktoré boli pôvodne získané ako prírodné produkty mikroorganizmov, ale teraz sú väčšinou pripravované chemickou syntézou alebo chemickou modifikáciou. Antibiotiká dokážu zničiť, prípadne spomaliť rast iných mikroorganizmov. Športovanie počas a po užívaní antibiotík má svoje jasné limity.
Viac informácií...