Diéty, stravovanie a imunitný systém

29.8.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„Si to, čo ješ.“ Známa veta má niečo do seba aj v prípade, ak ide o imunitný systém. Či už vo vzťahu k nevyváženému stravovaniu, radikálnemu chudnutiu alebo obezite, vždy môže byť ohrozené fungovanie nášho imunitného systému.

 

Kľúčová rola stravovacieho traktu pre fungujúcu imunitu

Aj keď si to nie vždy uvedomujeme, zdravý zažívací trakt predstavuje zásadnú podmienku pre optimálnu imunitu. Z fyzikálnych bariér medzi vnútornými orgánmi a vonkajším svetom je tráviaci trakt vôbec najväčší, má asi 150-krát väčší povrch než pokožka. Prichádza tak do styku s najväčším množstvom mikroorganizmov.

Preto vás určite neprekvapí, že obsahuje až 60 % zo všetkých imunitných buniek v organizme. Takže to, čo a ako konzumujeme, je pre našu imunitu zásadné.  Vzťah imunitného systému, trávenia a stravovania má aj ďalšie rozmery. Súvisí napríklad so vznikom intolerancie či alergie na rôzne druhy potravín a vplýva aj na rozvoj viacerých chronických chorôb.

Diéty, chudnutie a imunita

Vieme, že podvyživení aj radikálne chudnúci ľudia sú viac vystavení riziku vzniku infekcie. Preto nie sú vhodné diétne programy s energetickým príjmom menším než 1 200 kcal denne, teda tzv. „nárazové diéty“. Navyše, radikálna diéta môže vyvolať vnútornú nespokojnosť a stres, ktoré sú „zabijakom“ imunity.

Vzťah imunity a stravovania je ešte zložitejší. Vedci predpokladajú, že aj diéta s vysokým obsahom tuku vedie k potláčaniu imunitnej reakcie, a tým zvýšeniu rizika infekcie. Ukazuje sa, že vhodne nastavený príjem tuku v potrave (teda správna hmotnosť organizmu), pomáha dobrému fungovaniu imunitného systému. Avšak veľmi záleží na tom, o aké množstvo tuku ide, aký je jeho pôvod a aká je rovnováha mastných kyselín.

Pravidelná konzumácia fermentovaných mliečnych výrobkov, ako plnohodnotných jogurtov alebo kefíru, môže zlepšiť imunitnú obranu. Lepšie fungovanie imunity môžete zabezpečiť aj konzumáciou vhodných výživových doplnkov. Naopak, „ničiteľom“ imunity je nadmerná konzumácia cukru. Nedávna štúdia zistila, že schopnosť bielych krviniek zabiť baktérie sa výrazne znížila po dobu až 5 hodín po zjedení 100 mg cukru (= tri plechovky sladeného nealkoholického nápoja).

Nadváha, obezita a imunitný systém

Nadváha, resp. obezita sú taktiež rizikovým faktorom pre imunitu. Problémom je nadmerná tvorba hormónov produkovaných tukovým tkanivom, ktoré prispievajú k chronickému zápalu, spojenému s cukrovkou a ochoreniami srdca. Schudnutie na odporúčanú hmotnosť v takomto prípade zníži cirkuláciu týchto hormónov a je prospešné aj pre imunitný systém.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pyramída vegetariánskej stravy - základom sú obilniny, ďalej ovocie a zalenina, zatiaľ čo cukry by sa mali konzumovať zriedkavo

 

Vegetariánstvo a imunitný systém

Vegetariánska diéta je zdravá voľba. Avšak aby naplnila všetky potreby organizmu, vyžaduje poctivý a vyvážený stravovací plán. Odporúčame držať sa známej vegetariánskej potravinovej pyramídy. Bez toho hrozí nedostatok niektorých živín, ktoré sú dôležité pre imunitný systém, a to osobitne u vegánov. Ide napríklad o vitamín B12, železo, zinok a vápnik.

Správne stravovanie na prospech imunitného systému

  1. Konzumujte vyvážený pomer bielkovín, vláknin a zdravých tukov. Udržujte správnu rovnováhu medzi omega-3 a omega-6 mastnými kyselinami. Dopĺňajte stravovanie o probiotiká.
  2. Obmedzte jedlá, ktoré obsahujú známe alergény a potenciálne toxíny.
  3. Pravidelne sa stravujte celozrnnými potravinami, čerstvým, ideálne organicky vypestovaným ovocím a zeleninou, rybami, mäsom a vajíčkami z ekologických chovov.
  4. Udržujte primeranú hmotnosť a hladinu cholesterolu.
  5. Myslite na príjem významných mikroživín ako železo, selén, zinok, meď, vitamíny C, A, E, B-6 a kyselinu listovú, ktoré sú dohromady kľúčové pre imunitu.

 

Autor: MUDr. Ľuboslav Sanisló, PhD, radiačný onkológ

www.sliminbox.sk

<--Späť na Články
Atopický ekzém a leto
Veľké letné horúčavy, potenie, návšteva kúpalísk či striedanie pobytu na ostrom slnku a v klimatizovaných miestnostiach môžu mať veľmi nepríjemné následky na pokožku trpiacu atopickým ekzémom. Pacienti s týmto kožným ochorením by v lete mali viac ako inokedy dbať na opatrenia, ktoré pomôžu zabrániť alebo zmierniť zhoršenie jeho príznakov.
Viac informácií...
Zdravá pokožka aj po pobyte na slnku
V súčasnom období sa takmer dennodenne stretávame s pojmom zdravý životný štýl. Nárast civilizačných chorôb nás núti zamýšľať sa nad zdravím viac ako kedysi. Kladieme veľký dôraz na kúpu zdravých potravín plných vitamínov, radíme do svojho života pravidelný pohyb, odstraňujeme zlozvyky, ktoré ohrozujú naše zdravie, chodíme na preventívne prehliadky. Mnohí však pritom zabúdame na dôležitú súčasť zdravia. Na našu pokožku. V aktuálnom letnom období, kedy ju vystavujeme slnečnému žiareniu je starostlivosť o kožu viac ako potrebná.
Viac informácií...
Kedy začať cvičiť po užívaní antibiotík?
Antibiotiká sú látky, ktoré boli pôvodne získané ako prírodné produkty mikroorganizmov, ale teraz sú väčšinou pripravované chemickou syntézou alebo chemickou modifikáciou. Antibiotiká dokážu zničiť, prípadne spomaliť rast iných mikroorganizmov. Športovanie počas a po užívaní antibiotík má svoje jasné limity.
Viac informácií...