Alkohol a imunita – aké sú následky nadmerného pitia alkoholu

28.12.2012

 

Každý dospelý človek vie, že pitie alkoholu ovplyvňuje vnímanie, vnútorné prežívanie a psychomotoriku. Keďže alkohol je prirodzenou súčasťou ľudstva po tisícky rokov, nemá zmysel proti nemu iracionálne brojiť. Avšak je vhodné poznať riziká nadmerného pitia, čo v praxi značí viac ako jeden až dva poháre destilátu za noc a pravidelného pitia, teda niekoľkokrát za týždeň.

Okrem imunitných porúch zvyšuje takéto pitie riziko rozvoja mnohých závažných ochorení ako:

  1. cirhóza pečene – pre verejnosť ide o najznámejšiu alkoholickú chorobu, pričom na zlyhanie pečene môže mať vplyv aj autoimunita, teda pôsobenie imunitného systému proti vlastnému tkanivu, 
  2. rakovina – najmä prsníka a pečene, ale aj hrubého čreva, žalúdka a pažeráka rakoviny;
  3. poruchy spánku,
  4. vysoký tlak (hypertenzia) a srdcové problémy – ide o jedno z najčastejších rizík spojených s pravidelným pitím. Logickým dôsledkom sú aj problémy so srdcom,
  5. demencia – príchod miernej demencie spolu so starnutím je prirodzený, avšak v prípade alkoholizmu sú strata pamäte a ďalšie príznaky demencie výraznejšie.

Alkohol a imunita

Okrem uvedených problémov je vážnym dôsledkom nadmerného či pravidelného pitia alkoholu aj oslabenie imunitného systému. K niektorým formám oslabenia pritom nedochádza len pri pravidelnom pití, ale aj po jednorazovom „opití sa“.

Alkoholici majú výrazne zvýšenú úroveň imunoglobulínov E (typické napr. pri alergii). Majú tiež významné zmeny v bunkovej imunite vrátane zníženej reakcie na tuberkulín a plesňové kožné testy. Nadmerná spotreba alkoholu tak môže viesť k imunodeficiencii a zvýšenému výskytu súvisiacich chorôb ako:

  1. infekčné ochorenia vrátane zápalu pľúc – napriek dostupnosti antibiotík alkoholici stále trpia zvýšenou citlivosťou na baktérie;
  2. tuberkulóza – predpokladá sa vzťah medzi alkoholizmom a zvýšeným výskytom TBC;
  3. sepsa;
  4. pľúcny absces a empyém (hnis v hrudníku),
  5. spontánna bakteriálna peritonitída, záškrt, celulitída a meningitída (zápal mozgových blán;
  6. spomalenie procesu hojenia rán,
  7. zvýšené riziko prenosu HIV a ďalších sexuálnych chorôb.

Rady, ako zvládnuť pitie počas sviatkov

  1. Poznaj svoje ​​limity. Raz si doma vyskúšajte so svojimi blízkymi hranicu zvládania alkoholu bez straty sebakontroly. Následne sa snažte túto hranicu v budúcnosti neprekračovať.
  2. Systém jeden alkohol a jedna minerálka. Naučte sa po každom poháriku s destilátom, vínom či miešaným drinkom objednať si fľašu minerálky. Ďalší alkohol si objednajte až vtedy, keď minerálku dopijete.
  3. Jedzte (mastnejšie) jedlo pred a počas pitia. V Rusku majú tradíciu pravidelného „zajedania“ počas pitia vodky, vo Francúzsku zas ku vínu konzumujú syry. Vhodné sú potraviny s vysokým obsahom bielkovín, ako syry a arašidy, ktoré pomáhajú spomaliť vstrebávanie alkoholu do obehového systému. Naopak nevhodné je ovocie, ktoré sa počas trávenia premení na alkohol.
  4. Naučte sa povedať nie. Na Slovensku je zvykom ľudí na oslave nútiť k pitiu. Avšak naučte sa slušne odmietnuť a pite naozaj len vtedy, ak na to máte chuť. Tak sa z alkoholu stane príležitostný pôžitok a nie spoločenská nutnosť.
  5. Zatancujte si alebo sa prejdite na čerstvom vzduchu. Medzi jednotlivými pohárikmi si buď dlhšie zatancujte, alebo sa prejdite s priateľmi na 20 minút na čerstvom vzduchu.
  6. Nefajčite. Kombinácia alkoholu a cigariet nielen zhoršuje rannú „opicu“, ale aj zvyšuje riziko ochorenia dýchacích ciest.

 

Prajeme vám príjemné a bezpečné sviatky. :)

Autor: imunita.sk


 

<--Späť na Články
Atopický ekzém a leto
Veľké letné horúčavy, potenie, návšteva kúpalísk či striedanie pobytu na ostrom slnku a v klimatizovaných miestnostiach môžu mať veľmi nepríjemné následky na pokožku trpiacu atopickým ekzémom. Pacienti s týmto kožným ochorením by v lete mali viac ako inokedy dbať na opatrenia, ktoré pomôžu zabrániť alebo zmierniť zhoršenie jeho príznakov.
Viac informácií...
Zdravá pokožka aj po pobyte na slnku
V súčasnom období sa takmer dennodenne stretávame s pojmom zdravý životný štýl. Nárast civilizačných chorôb nás núti zamýšľať sa nad zdravím viac ako kedysi. Kladieme veľký dôraz na kúpu zdravých potravín plných vitamínov, radíme do svojho života pravidelný pohyb, odstraňujeme zlozvyky, ktoré ohrozujú naše zdravie, chodíme na preventívne prehliadky. Mnohí však pritom zabúdame na dôležitú súčasť zdravia. Na našu pokožku. V aktuálnom letnom období, kedy ju vystavujeme slnečnému žiareniu je starostlivosť o kožu viac ako potrebná.
Viac informácií...
Kedy začať cvičiť po užívaní antibiotík?
Antibiotiká sú látky, ktoré boli pôvodne získané ako prírodné produkty mikroorganizmov, ale teraz sú väčšinou pripravované chemickou syntézou alebo chemickou modifikáciou. Antibiotiká dokážu zničiť, prípadne spomaliť rast iných mikroorganizmov. Športovanie počas a po užívaní antibiotík má svoje jasné limity.
Viac informácií...