Ako podporiť imunitu počas tehotenstva

14.3.2014

 

„Chytiť“ virózu či bakteriálnu infekciu počas tehotenstva žiadnu ženu nepoteší. Je skoro nemožné zvládnuť dlhých 40 týždňov úplne bez prechladnutia. Imunitný systém budúcej mamičky však možno podporiť viacerými spôsobmi, aby toto riziko bolo minimalizované.

Z evolučného hľadiska tehotenstvo predstavuje najdôležitejšie obdobie pre zachovanie druhu. Imunita špecifickým spôsobom prenáša svoju skúsenosť z matky na plod, a tým ho pripravuje pre život mimo maternice. Preto je potrebné posilniť všetky prostriedky na ochranu matky a potomka.

Imunitu ženy počas tehotenstva by sme mali vnímať skôr ako unikátny proces s mierne obmenenými (modulovanými) prejavmi, než s potlačenými. Toto jedinečné nastavenie imunitného systému zároveň vysvetľuje, prečo tehotné ženy reagujú odlišne na prítomnosť mikroorganizmov, ako ženy, ktoré tehotné nie sú. Dokonca v každej fáze tehotenstva sa imunita správa trochu inak.

Odporúčania pre kvalitné fungovanie imunitného systému v tehotenstve

Pozrime sa teraz na to, ako „naštartovať“ imunitu budúcej mamičky. Cieľom je zaistiť, aby počas tehotenstva ostala zdravá a bol zabezpečený správny vývoj dieťaťa. Samozrejme každý človek je jedinečný, preto skôr než sa začnete riadiť týmito radami, konzultujte ich so svojim lekárom.

Stravovanie

Vyvážené stravovanie bohaté na zeleninu a ovocie, ale aj na potraviny s vysokým obsahom bielkovín, je kľúčom k zdravému tehotenstvu, kvalitne fungujúcej imunite a k minimalizácii vývojových porúch u dieťaťa. Odporúčame jesť dostatok:

  1. čerstvého cesnaku, zelenej listovej zeleniny, čerstvých citrusov, 
  2. kuracieho a bravčového mäsa, vajec či tvarohu,
  3. ľanového oleja, orechov a semien, ktoré zabezpečia dôležité esenciálne mastné kyseliny.

Naopak, určite sa vyhnite tučným a fastfoodovým jedlám, minimalizujte tiež príjem cukru a rafinovanej múky. Ruky preč by ste mali dať aj od kofeínových produktov, alkoholu a problematických potravín, ako kôrovce a ďalšie, na ktoré Vás upozorní Váš gynekológ.

Potravinové doplnky

Siahnuť po prenatálnych doplnkoch je ideálne ešte pred otehotnením a samozrejme počas tehotenstva. Veľmi dôležité je užívanie sady prenatálnych vitamínov a minerálov, ktoré by mali obsahovať vitamíny D a A (kľúčové nielen pre imunitu, ale aj vývoj dieťaťa; Vitamín A by mal byť z prírodného zdroja), B (všetky vitamíny skupiny B), C, E, kvercetín (prírodné antihistaminikum), železo, selén, zinok, probiotiká a horčík. Tehotenstvo je obdobie, kedy k podávaniu akýchkoľvek liekov a výživových doplnkov pristupujeme veľmi opatrne. Najmä v prvom trimestri, pokiaľ je to možné, je potrebné sa ich užívaniu vyhýbať. Pri akútnych stavoch, vírusových alebo bakteriálnych ochoreniach, známkach oslabenej imunity, ako je napr. sklon k častejším infekciám,  je užívanie Imunoglukan P4H® relatívne bezpečnou formou pre posilnenie obranyschopnosti na boj proti infekcii. Užívanie akýchkoľvek prípravkov konzultujte s ošetrujúcim lekárom alebo lekárnikom

 

Životný štýl

  1. Správna hydratácia – v organizme tehotnej ženy prebieha množstvo zložitých procesov vrátane vylučovania toxínov. Tie môžu viesť k stavom nenápadnej dehydratácie, ktorá môže ublížiť plodu. Takže pite minimálne sedem až osem pohárov vody, či nesladeného čaju denne.
  2. Vyhýbajte sa baktériám – najlepší spôsob, ako zabrániť infekcii je minimalizovať pobyt  v potenciálne rizikovom prostredí. Obmedzte svoj ​​kontakt s prechladnutými ľuďmi na minimum. Samozrejme nemusíte sa stať pustovníčkami, ale je dobré zaujímať sa o zdravotný stav ľudí, s ktorými prichádzate do styku a chrániť sa. Nezabudnite na poctivé umývanie rúk po každom pobyte vonku.
  3. Cvičenia a masáže – vedecké štúdie potvrdili, že tehotné ženy, ktoré pravidelne cvičia (vrátane obdobia pred otehotnením), naberajú počas tehotenstva vhodnejšie hmotnosť, majú menej sprievodných bolestí, znížený výskyt tehotenského diabetu, lepšiu kontrolu krvného tlaku a zvýšenú odozvu imunitného systému. Pravidelný cvičebný program (napr. tehotenská joga) prospieva kardiovaskulárnemu systému a vyplavuje toxíny. Navyše znižuje stres, čo je významné pre imunitný systém. Taktiež dobrá masáž zlepšuje funkciu imunitného systému. Uistite sa, že Váš cvičebný program prebieha pod odborným vedením.

Minimalizujte stres a nájdite si vždy čas na odpočinok – dostatočne spať, udržiavať si pozitívnu myseľ a nebyť v dlhodobom strese je vôbec najlepší spôsob, ako sa môže tehotná mamička starať o svoj imunitný systém.

Autor: imunita.sk

<--Späť na Články
Atopický ekzém a leto
Veľké letné horúčavy, potenie, návšteva kúpalísk či striedanie pobytu na ostrom slnku a v klimatizovaných miestnostiach môžu mať veľmi nepríjemné následky na pokožku trpiacu atopickým ekzémom. Pacienti s týmto kožným ochorením by v lete mali viac ako inokedy dbať na opatrenia, ktoré pomôžu zabrániť alebo zmierniť zhoršenie jeho príznakov.
Viac informácií...
Zdravá pokožka aj po pobyte na slnku
V súčasnom období sa takmer dennodenne stretávame s pojmom zdravý životný štýl. Nárast civilizačných chorôb nás núti zamýšľať sa nad zdravím viac ako kedysi. Kladieme veľký dôraz na kúpu zdravých potravín plných vitamínov, radíme do svojho života pravidelný pohyb, odstraňujeme zlozvyky, ktoré ohrozujú naše zdravie, chodíme na preventívne prehliadky. Mnohí však pritom zabúdame na dôležitú súčasť zdravia. Na našu pokožku. V aktuálnom letnom období, kedy ju vystavujeme slnečnému žiareniu je starostlivosť o kožu viac ako potrebná.
Viac informácií...
Kedy začať cvičiť po užívaní antibiotík?
Antibiotiká sú látky, ktoré boli pôvodne získané ako prírodné produkty mikroorganizmov, ale teraz sú väčšinou pripravované chemickou syntézou alebo chemickou modifikáciou. Antibiotiká dokážu zničiť, prípadne spomaliť rast iných mikroorganizmov. Športovanie počas a po užívaní antibiotík má svoje jasné limity.
Viac informácií...