Fungujúca imunita – výsledok vyváženej stravy

6.6.2012

 

Nielen láska ide cez žalúdok, ako sa hovorí. Rozmanitá a vyvážená strava je základom i pre správne fungovanie organizmu. Aj sám Hippokrates sa na margo pozitívneho vplyvu stravy na organizmus vyjadroval “Nech je jedlo vaším liekom”. A nepochybne mal pravdu.

Náklady na zdravotnú starostlivosť vo väčšine civilizovaných krajín dosiahli maximum, ale chorých neubúda, skôr naopak. Mnohé lieky majú vedľajšie negatívne účinky a často sú príčinou vzniku ďalších chorôb. Stravovanie a životný štýl by mali byť prispôsobené individuálne každému. Existujú však určité, ľudovo povedané „dobré a zlé“ potraviny, ktoré nás celkovo ovplyvňujú.

Vegetariánstvo vs. jedenie mäsa

Väčšina ľudí žijúcich vo vyspelých krajinách pokladá mäsovú stravu za najprirodzenejšiu a najvhodnejšiu. Tvrdia, že iba mäsová strava môže pokryť dennú potrebu bielkovín a ďalších živín. Bežne počúvame, že vegetariáni sú slabí, menej výkonní a nemajú výdrž. Avšak výskumy dokazujú opak – vegetariáni sú silní, primerane výkonní aj vytrvalí a majú väčšiu odolnosť voči chorobám. O tom, či mäso dodáva telu energiu alebo nie by sme mohli polemizovať dlhšie. Kľúčové je ale to, že vegetariáni majú jednoznačne rozmanitejšiu stravu ako čistý „mäsožravec“.

Vplyvy ročných období

Pokiaľ ide o vplyv ročného obdobia na ľudský metabolizmus, je potrebné vedieť, že trávenie je najsilnejšie v zime, a to vysvetľuje aj fakt, že ľudom v zime viac chutí a obvykle aj priberú na hmotnosti. Naopak, v letnom období je trávenie najslabšie a väčšina ľudí má zníženú chuť do jedla. Preto sa v lete odporúča konzumovať prevažne ľahké jedlá, aby sa tráviaci trakt zbytočne nezaťažoval a ťažšie jedlá ako strukoviny, mliečne výrobky, syry a med je vhodné ponechať na zimné obdobie.

Prevaha rastlinnej stravy

Mnohí konzumenti mäsa sa obávajú, že po prechode na rastlinnú stravu alebo po výraznejšom zvýšení podielu rastlín v strave, nebudú mať dostatok dennej potreby živín, predovšetkým bielkovín. Všetky aminokyseliny, ktoré obsahuje mäso, obsahujú však aj sójové boby. Ďalším zdrojom bielkovín sú orechy, semiačka a strukoviny, ktoré obsahujú až 30 % bielkovín. Ak do jedálneho lístka zaradíte dostatočné množstvo sóje (pokiaľ na ňu nie ste alergickí), strukovín, semiačok, orechov – nikdy nebudete trpieť nedostatkom bielkovín.

Je dôležité si uvedomiť, že vysoký podiel bielkovín v tele je ťažšie stráviteľný a využiteľný pre organizmus. Z hľadiska vyváženosti živín a bielkovín je pre ľudský organizmus najprijateľnejšia strava založená na obilninách. Koncentrácia bielkovín v nich je len 7 – 14 %, takže telo príliš nezaťažuje.

Kravské mlieko

Kvôli stúpajúcemu množstvu alergií je za veľmi protikladnú potravinu považované kravské mlieko. Experti na výživu stále považujú kravské mlieko za základnú a nevyhnutnú súčasť stravy, zatiaľ čo zástancovia alternatívnych teórií tvrdia, že telo sa bez mlieka ľahko obíde. Prax dokazuje, že vysoké percento ľudí, ktoré zo svojho jedálnička vysadili mlieko, sa často takmer úplne zbavilo rôznych alergií.

Ako nevhodná kombinácia sa javí skombinovať mlieko s banánom, mäsom, rybou či ovocím všeobecne. Bielkoviny, ktoré sa nachádzajú v mlieku sú sami o sebe veľmi ťažko stráviteľné pre organizmus a už dvojnásobne v kombinácii s nevhodnými potravinami. Mnohí jedinci, ale aj niektoré etnické skupiny, vôbec nemajú enzým potrebný na štiepenie mliečnych bielkovín a keď mlieko konzumujú, ľahko vyvolajú reakciu intolerancie. Naopak, kozie mlieko je vhodnejšie, pričom je dôležitým zdrojom vitamínov a posilňuje imunitu.

A ako dodať telu správnu energiu?

  1. Je dôležité, aby vaša strava bola rozmanitá.
  2. Posilňujte svoju imunitu voľne dostupnými potravinami.  Najlepší na imunitu je citrón, cesnak, cibuľa, zázvor, červená repa a kyslá kapusta.
  3. Na správne udržanie fungujúcej imunity je nevyhnutné mierne zásadité pH, v tomto prostredí sa veľmi ťažko množia mikróby. Čím kyslejšie prostredie, tým lepšia pôda pre baktérie.
  4. Nezabúdajme na minimálne jedno teplé jedlo denne. Najlepšie je deň začať teplými raňajkami a ideálne polievkou, tak ako to robia Japonci, ktorí patria k najdlhšie žijúcim národom sveta.
  5. Kupujte sezónne potraviny a varte z nich. Pozerajte sa na krajinu pôvodu a zloženie výrobkov. Jednoduchú sezónnu polievku si viete uvariť za pár minút a ak neviete ako na to, sledujte napríklad zaujímavú stránku www.jemine.sk.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

<--Späť na Články
Atopický ekzém a leto
Veľké letné horúčavy, potenie, návšteva kúpalísk či striedanie pobytu na ostrom slnku a v klimatizovaných miestnostiach môžu mať veľmi nepríjemné následky na pokožku trpiacu atopickým ekzémom. Pacienti s týmto kožným ochorením by v lete mali viac ako inokedy dbať na opatrenia, ktoré pomôžu zabrániť alebo zmierniť zhoršenie jeho príznakov.
Viac informácií...
Zdravá pokožka aj po pobyte na slnku
V súčasnom období sa takmer dennodenne stretávame s pojmom zdravý životný štýl. Nárast civilizačných chorôb nás núti zamýšľať sa nad zdravím viac ako kedysi. Kladieme veľký dôraz na kúpu zdravých potravín plných vitamínov, radíme do svojho života pravidelný pohyb, odstraňujeme zlozvyky, ktoré ohrozujú naše zdravie, chodíme na preventívne prehliadky. Mnohí však pritom zabúdame na dôležitú súčasť zdravia. Na našu pokožku. V aktuálnom letnom období, kedy ju vystavujeme slnečnému žiareniu je starostlivosť o kožu viac ako potrebná.
Viac informácií...
Kedy začať cvičiť po užívaní antibiotík?
Antibiotiká sú látky, ktoré boli pôvodne získané ako prírodné produkty mikroorganizmov, ale teraz sú väčšinou pripravované chemickou syntézou alebo chemickou modifikáciou. Antibiotiká dokážu zničiť, prípadne spomaliť rast iných mikroorganizmov. Športovanie počas a po užívaní antibiotík má svoje jasné limity.
Viac informácií...