Strašiak s názvom histamínová intolerancia

24.4.2012

 

Patria k vašim „dobrým“ známym únava, opuchy slizníc a kože, dlhodobé tráviace ťažkosti či svrbenie celého tela? Ak vám lekári nepotvrdili alergiu, celiakiu ani potravinovú intoleranciu, potom možno patríte k 2 až 3 % populácie, ktorá trpí touto málo známou chorobou.

Kedy môže ísť o histamínovú intoleranciu?

Ak mávate pravidelne po konzumácii vybraných jedál či nápojov niektoré z nasledujúcich prejavov, je dosť možné, že váš organizmus trpí práve týmto druhom neznášanlivosti:

Na koži: podráždenie kože, začervenanie, opuchy,

Vtráviacom trakte: hnačka, nafukovanie, kŕče, bolesti brucha, napínanie na zvracanie,

Na dýchacích cestách:svrbenie a opuch pier, opuch nosovej sliznice alebo naopak výtok z nosa, ťažkosti s dýchaním podobné astme,

V ostatných orgánoch: bolesti hlavy podobné migréne, búšenie srdca, závrate, zmeny krvného tlaku, strata vedomia.

K ďalším chronickým prejavom typickým pre túto chorobu patria:

  1. iné alergii podobné ťažkosti,
  2. chronická únava,
  3. bolestivá menštruácia,
  4. nervozita, poruchy vedomia, spánku.

Histamínová intolerancia nie je potravinová alergia

Zdrojom problémov je nesúlad medzi látkou histamín a enzýmom diaminooxidáza (DAO). Ľudský organizmus si histamín vytvára aj skladuje sám, a ľahko ho nájdete aj v rôznych potravinách. V tele má na starosti viacero významných úloh, napríklad aktiváciu nervového systému či podnietenie tvorby žalúdočnej kyseliny. DAO zas nájdete v tenkom čreve a slúži na rozkladanie histamínu.

Zatiaľ čo alergickú reakciu organizmu vyvoláva nesprávna reakcia imunitného systému na alergény, v prípade histamínovej intolerancie ide o nerovnováhu medzi histamínom a enzýmom DAO. Nedostatočné množstvo DAO vedie k hromadeniu histamínu v tele a výsledkom je jeho reakcia podobná alergii, ktorá ale nie je pravou alergiou.

Aktivita enzýmu DAO je geneticky podmienená. V detstve a v mladosti býva tento enzým v dostatočnom množstve a dostatočne aktívny. U niektorých ľudí však aktivita vekom klesá, pričom až 80 % takto postihnutých sú stredného veku, častejšie ženy. Počas tehotenstva sa histamínová intolerancia objavuje len veľmi zriedkavo.

Ako potvrdiť, že máme histamínovú intoleranciu (HI)?

Záleží na tom, či ide o trvalú, chronickú formu HI, alebo o prechodnú formu, ktorá dokáže potrápiť skoro každého. Príčinou dočasnej formy HI bývajú napríklad nadmerné užitie alkoholu (tzv. „opica“) či niektoré lieky (antibiotiká a pod.), ktoré krátkodobo zablokujú tvorbu DAO. Diagnostika a najmä „liečenie“ je v takomto prípade zrejmé.

Čo však v prípade, ak mám dlhodobo vyššie zmienené ťažkosti a vyšetrenia vylúčili potravinovú alergiu, intoleranciu aj celiakiu? V takomto prípade požiadajte svojho alergológa-imunológa o jednoduché vyšetrenie z krvi, ktorým sa stanoví aktivita enzýmu DAO. K správnej diagnóze môže napomôcť aj diéta – vylúčenie potravín bohatých na histamín z jedálnička. V tomto prípade dochádza k prekvapivo rýchlemu ústupu zdravotných problémov.

Bezhistamínová diéta – ktorým jedlám sa treba vyhnúť?

Tento typ diéty na jednej strane zásadne zmení dovtedajší životný štýl pacienta, na strane druhej predstavuje významný krok v liečbe histamínovej intolerancie. Mnoho potravín a obľúbených pochutín sa znenazdajky stáva tabu. Nepríjemné je aj to, že na rozdiel od niektorých potravinových alergií, nepomáha ani tepelné spracovanie problémových potravín.

Ktoré potraviny patria k problémovým? V prvom rade tie, pri príprave ktorých bol použitý proces fermentácie alebo kvasenia. Dlhšie skladovanie zvyšuje v potravinách množstvo histamínu. Okrem toho, niektoré potraviny alebo pochutiny pôsobia ako „uvoľňovače histamínu“ uloženého v ľudskom tele.

Medzi najznámejšie a najrozšírenejšie spúšťače prejavov histamínovej intolerancie patria:

  1. alkohol, hlavne červené víno, sekt a kvasinkové pivo,
  2. zrejúce syry, napr. gouda, cheddar,
  3. ryby a iné morské živočíchy,
  4. údeniny – saláma, šunka, párky,
  5. rôzne druhy zeleniny – rajčiny, špenát, baklažán,
  6. rôzne druhy ovocia – jahody, ananás, banány,
  7. čokoláda,
  8. pizza sa môže kvôli oblohe a prísadám stať „histamínovou bombou“.

Aké možnosti liečby poznáme?

Prvým liečebným krokom je už spomínaná bezhistamínová diéta. Pre prípravu bezhistamínových jedál sa vo všeobecnosti odporúča uprednostniť čerstvé potraviny pred konzervovanými. K najvhodnejším potravinám a nápojom patria:

  1. zemiaky, ryža, cestoviny,
  2. cereálie,
  3. čerstvé mliekarenské výrobky ako cmar, jogurty, tvaroh, smotana,
  4. zelenina ako hlávkový šalát, karfiol, brokolica, čakanka, uhorka, mrkva, cesnak, tekvica, huby, cuketa, špargľa, cibuľa, reďkovka, rebarbora,
  5. ovocie ako jablká, nektárinky, broskyne, slivky, čerešne, melóny, citrón, egreš, brusnice,
  6. rastlinný olej,
  7. mäso, hydina, ryby sa odporúčajú iba úplne čerstvé alebo hlboko zmrazené,
  8. čerstvé vajcia,
  9. z nápojov voda alebo nesýtená minerálna voda.

Vhodné recepty nájdete napríklad v špecializovanej publikácii Histamínová intolerance.

Druhým liečebným krokom je užívanie výživových doplnkov obsahujúcich enzým diaminooxidáza vo forme kapsúl (napr. DAOSIN). Treba ho užívať 1-3 x denne tesne pred jedlom, alebo akútne pri ťažkostiach.

 

Autor: MUDr. Katarína Bergendiová, PhD., klinický imunológ a alergológ

<--Späť na Články
Atopický ekzém a leto
Veľké letné horúčavy, potenie, návšteva kúpalísk či striedanie pobytu na ostrom slnku a v klimatizovaných miestnostiach môžu mať veľmi nepríjemné následky na pokožku trpiacu atopickým ekzémom. Pacienti s týmto kožným ochorením by v lete mali viac ako inokedy dbať na opatrenia, ktoré pomôžu zabrániť alebo zmierniť zhoršenie jeho príznakov.
Viac informácií...
Zdravá pokožka aj po pobyte na slnku
V súčasnom období sa takmer dennodenne stretávame s pojmom zdravý životný štýl. Nárast civilizačných chorôb nás núti zamýšľať sa nad zdravím viac ako kedysi. Kladieme veľký dôraz na kúpu zdravých potravín plných vitamínov, radíme do svojho života pravidelný pohyb, odstraňujeme zlozvyky, ktoré ohrozujú naše zdravie, chodíme na preventívne prehliadky. Mnohí však pritom zabúdame na dôležitú súčasť zdravia. Na našu pokožku. V aktuálnom letnom období, kedy ju vystavujeme slnečnému žiareniu je starostlivosť o kožu viac ako potrebná.
Viac informácií...
Kedy začať cvičiť po užívaní antibiotík?
Antibiotiká sú látky, ktoré boli pôvodne získané ako prírodné produkty mikroorganizmov, ale teraz sú väčšinou pripravované chemickou syntézou alebo chemickou modifikáciou. Antibiotiká dokážu zničiť, prípadne spomaliť rast iných mikroorganizmov. Športovanie počas a po užívaní antibiotík má svoje jasné limity.
Viac informácií...