Jar je konečne tu, naštartujte svoju imunitu!

5.4.2015

Začiatok jari je pre naše zdravie zvláštne obdobie. Na jednej strane je prísľubom novej energie, na strane druhej počas neho častejšie dochádza k nachladnutiam, mnohí z nás trpia jarnou únavou a nášmu telu chýba po zime množstvo minerálov, vitamínov a enzýmov. Našťastie poznáme recepty našich predkov, ako využiť jarnú energiu na rozbehnutie odolnosti a zdravia.

Štart prvý: Liečebný pôst a detoxikácia organizmu

Liečebné očistné pôsty sú známe už od starovekého Hippokrata. Správne zorganizovaný pôst pomáha nielen znížiť toxickú záťaž organizmu, ale zlepšuje aj zdravotné problémy ako obezita, reumatické ochorenia, degeneratívne ochorenia kĺbov, vysoký krvný tlak a zvýšený cholesterol, diabetes mellitus 2. typu, dna a poruchy prekrvenia či migrény. Navyše, ak človek vydrží úvodné kritické 3 – 4 dni detoxikácie, výrazne pookreje aj duševne a poskytne tak jarný štart nielen telu, ale aj psychike.

Základným cieľom pôstu je detoxikácia organizmu od toxínov a iných jedovatých prvkov pochádzajúcich zo stravy aj vonkajšieho prostredia, ktoré sa nám chtiac-nechtiac dostávajú do tela po celý rok. Možností ako správne detoxikovať je viacero. Základom býva zavodnenie organizmu nesladenými bylinkovými čajmi a vodou, vylúčenie sladkých, mliečnych a mäsových produktov zo stravy a dostatok odpočinku a relaxácie. Avšak aby sme si náhodou zbytočne neublížili, odporúčame najprv prečítať si pred pôstom vhodnú knihu (napr. Pôst podľa kláštornej medicíny). V prípade chronického ochorenia treba skonzultovať pôstny plán aj s vaším lekárom.

Ak zvažujete iba jednoduchšiu niekoľkodňovú detoxikáciu, skúste si nazbierať počas jarných vychádzok cesnak medvedí. Táto rastlinka, ideálna na prečistenie krvi aj čriev, pokrýva počas jari veľkú časť lesa. Jej chuť aj účinky sa podobajú klasickému cesnaku. Listy medvedieho cesnaku zbierame max. do konca mája a konzumujeme čerstvé, napríklad v rámci šalátov k obedu. Na neskoršie časy si z tejto rastlinky môžeme vylúhovať liečivú tinktúru. Túto detoxikáciu samozrejme kombinujeme s inými bylinkovými čajmi.

Štart druhý: „Zozeleninujme“ našu imunitu

Na reštart po zime nestačí len spraviť jednorazovú očistu organizmu. Dôležité je naladiť sa na novú energiu a dostať sa čo najviac do súladu s prebúdzajúcou sa prírodou. Keďže po zime je prirodzené, že v našom organizme máme nedostatok viacerých významných živín a látok, našou dôležitou úlohou pre prvé jarné týždne je doplniť stravu o dostatočné množstvo čerstvej zeleniny a ovocia, ideálne najmä miestneho pôvodu.

Pre správne fungovanie malého, ale pre imunitu kľúčového orgánu thymus je dôležitý dostatočný príjem zinku, vitamínu B6 a vitamínu C. Preto odporúčame do stravovania zaradiť výdatné porcie týchto druhov zeleniny: špargľa, kukurica, sója, repa, kapusta, strukoviny, cibuľa, sója, banán, špenát a avokádo.Tieto látky si môžeme v organizme udržiavať aj vhodnými výživovými doplnkami.

K ďalším dôležitým imunitným procesom patrí fungovanie sleziny a dostatočná tvorba lymfy. Na to odporúčame pravidelne jesť cibuľu, fenikel, reďkovky a cesnak. Súčasťou imunity sú aj sliznice (dýchacie cesty, urologický trakt, črevá...), ktoré sú po zime taktiež oslabené. V tomto prípade je zas vhodné konzumovať vo väčšom množstve aspoň počas jarných mesiacov (ideálne dlhodobo) tieto druhy zeleniny: zeler, mrkva, špenát, fenikel, brokolica, repa, kapusta, špargľa a kaleráb.

Štart tretí: Jarné slnko „nakopne“ náš imunitný systém

Jeden z veľkých zimných problémov ľudí žijúcich v našej zemepisnej šírke je nedostatok vitamínu D. Pritom ide o  látku nevyhnutnú pre našu imunitu, srdcovocievny systém a vôbec celkové zdravie. K jeho najlepším zdrojom v potrave patria vajcia, losos a odtučnené mlieko. Celkovo najlepším spôsobom, ako si „samovyrobiť“ dostatočné množstvo tohto vitamínu je pravidelný pobyt na slnku. V prípade, ak nežijeme v smogovom prostredí a nie sme staršieho veku, mal by nám stačiť minimálny pobyt na jarnom slniečku v dĺžke 2 až 3 x týždenne po 20 minútach.

Štart štvrtý: Zázvorovou kúrou proti jarným prechladnutiam

Zázvor alebo správne po slovensky ďumbier lekársky nielen vynikajúco chutí, ale patrí aj k najvýznamnejším preventívno-liečivým rastlinám, ktorými nás obdarovala príroda. Naši predkovia túto voňavú rastlinku využívali často a radi v celej plejáde chutných receptov. Skúste ho zaradiť pravidelne do svojho jedálnička a pomôžete svojmu organizmu lepšie bojovať s baktériami, podporíte svoj srdcovocievny systém aj správnu hladinu cholesterolu a budete pôsobiť preventívne proti prejavom aterosklerózy. Výnimkou sú tehotné a dojčiace matky a malé deti.

Zázvorom proti jarnému prechladnutiu: Do litra vriacej vody pridajte 2 čajové lyžičky sušeného zázvoru, štipku škorice a 3 klinčeky. Čaj nechajte variť max. 5 minút. Keď vychladne, pridajte do neho citrónovú šťavu a med.

Štart piaty: Bylinky a rastliny, ktoré by v našej kuchyni nemali chýbať

Zoznam byliniek, ktoré dokážu pozitívne ovplyvňovať našu imunitu, alebo jednotlivé orgány s imunitou previazané, je siahodlhý. K výborným tipom nielen na detoxikáciu patrí žihľava dvojdomá. Obsahuje množstvo minerálov a vitamínov a je prospešná nielen pre imunitu, ale napr. aj pre zdravú pokožku. Jej výhodou je, že ju môžeme pridávať do bežných jedál a šalátov. Zaujímavou verziou detoxikácie je odšťavovanie žihľavy a pitie takejto šťavy počas 2 týždnov.

Cesnak, chren a cibuľu asi nemusíme extra predstavovať, len pripomenieme ich účinky aj pre imunitný systém. Sú výborným zdrojom vitamínov, pôsobia aj ako prírodné antibiotikum. Mali by tvoriť každodennú súčasť našej stravy. 

Bylinky ako tymian, medovka, šalvia či mäta pieporná obsahujú viacero imunite prospešných látok: sú prírodným antibiotikom a pomáhajú pri prevencii a liečbe prechladnutí. Podobné účinky má aj rakytník, ktorý je navyše ešte stále nedoceneným stimulátorom imunity. Obsahuje obrovské množstvo vitamínu C a antioxidantov, preto dokáže skutočne naštartovať vašu imunitu.

 

Autor: imunita.sk

 

<--Späť na Články
Atopický ekzém a leto
Veľké letné horúčavy, potenie, návšteva kúpalísk či striedanie pobytu na ostrom slnku a v klimatizovaných miestnostiach môžu mať veľmi nepríjemné následky na pokožku trpiacu atopickým ekzémom. Pacienti s týmto kožným ochorením by v lete mali viac ako inokedy dbať na opatrenia, ktoré pomôžu zabrániť alebo zmierniť zhoršenie jeho príznakov.
Viac informácií...
Zdravá pokožka aj po pobyte na slnku
V súčasnom období sa takmer dennodenne stretávame s pojmom zdravý životný štýl. Nárast civilizačných chorôb nás núti zamýšľať sa nad zdravím viac ako kedysi. Kladieme veľký dôraz na kúpu zdravých potravín plných vitamínov, radíme do svojho života pravidelný pohyb, odstraňujeme zlozvyky, ktoré ohrozujú naše zdravie, chodíme na preventívne prehliadky. Mnohí však pritom zabúdame na dôležitú súčasť zdravia. Na našu pokožku. V aktuálnom letnom období, kedy ju vystavujeme slnečnému žiareniu je starostlivosť o kožu viac ako potrebná.
Viac informácií...
Kedy začať cvičiť po užívaní antibiotík?
Antibiotiká sú látky, ktoré boli pôvodne získané ako prírodné produkty mikroorganizmov, ale teraz sú väčšinou pripravované chemickou syntézou alebo chemickou modifikáciou. Antibiotiká dokážu zničiť, prípadne spomaliť rast iných mikroorganizmov. Športovanie počas a po užívaní antibiotík má svoje jasné limity.
Viac informácií...