Lyžovačkou k lepšej imunite!

10.1.2012

 

Imunitu si treba budovať postupne a aj zima na lyžiach môže byť naším kľúčom k jej zlepšeniu. Sneh si vychutnávame v rôznych podobách, od populárneho snowboardingu, cez akčný skialpinizmus či čarovný freeride (lyžovanie alebo snowboard na zasnežených svahoch), až po snow-walk, čo sú výlety na snežniciach v hlbokom snehu. Stačí si zvoliť štýl, ktorý nám najviac vyhovuje.

Napríklad bežky a beh na lyžiach je šport, ktorý si môžu pokojne užívať naozaj všetky vekové kategórie. Je bezpečný a nášmu organizmu prináša zdravý pobyt na čerstvom vzduchu. Otužovaním si zvyšujeme odolnosť voči prechladnutiu. Navyše lyžovanie, ako jeden z mála športov, dokáže aktivovať až 90 % svalstva celého tela. Na lyžiach posilňujeme najmä svaly nôh i trupu, a polhodina lyžovania nám pomôže spáliť 37 g tukov a 1190 kJ, čím celkom pekne zabojujeme napríklad proti obezite.

 

Ako sa vyzbrojiť na zimné obdobie

Nenechajme sa prekvapiť chrípkou ani prechladnutím a správne sa vyzbrojme na zimné obdobie. Viac pohybu na čerstvom vzduchu môže znamenať menej antibiotík. Na preventívnu pomoc proti chrípke a prechladnutiu, ktoré na nás v zasnežených horách číha častejšie, si môžeme vziať aj výživové doplnky obsahujúce prírodný imunoglukán, vitamíny C, A, E, zinok, selén a pri tráviacich ťažkostiach sa osvedčili aj probiotiká. Dostatok živín a pohyb na vzduchu sa postará o to, aby sme si mohli naplno a hlavne v zdraví užiť bláznenie v snehu, ktoré výborne pomáha aj našej duševnej kondícii.

Pohyb, napríklad ten na lyžiach, doplňme zdravou stravou. Dôležité je najmä budovanie zásob živín, vitamínov a minerálnych látok už niekoľko mesiacov dopredu. Ako inšpiráciu môžeme spomenúť „jesenné“ gaštany alebo „zimné“ mandarínky, pomaranče, citróny, pomelo či grepy. Našu imunitu skvele „nabije“ aj kyslá kapusta, zázvor alebo cesnak a cibuľa, ktoré môžeme mať po ruke počas celého roka.

 

Punčom ku zdraviu

Zdravá strava by mala ísť ruka v ruke s pitným režimom, 2 až 3 litre tekutín denne udržia naše sliznice vlhké a zabránia tak usadzovaniu baktérií a vírusov. Pretože alkohol nás nezahreje lepšie ako pohyb, nespoliehajme sa na jeho degustáciu v stánku pod svahom. Nevylepšíme si tak našu imunitu a ani imidž na svahu, navyše riskujeme zdravie nás aj ostatných. Ak si neviete predstaviť zimu bez punču, môžete vyskúšať aj jeho nealkoholickú verziu. Recept je jednoduchý: 4 vrecúška šípkového čaju na 500 ml vody, 200 ml pomarančového džúsu, šťava z citrónu a 4 lyžičky tekutého medu.

Hlavné je však to, aby sme sa zimy nebáli a nenechali sa uniesť predstavou o zimnom spánku, pretože aj v poradí posledné ročné obdobie dokáže podporiť našu imunitu zdravým otužovaním, pohybom na čerstvom vzduchu a zimnými aktivitami, ktoré nás pozitívne naladia. A na záver ešte „malá“ inšpirácia od profesionálov z Aljašky:

 

Autor: imunita.sk

<--Späť na Články
Atopický ekzém a leto
Veľké letné horúčavy, potenie, návšteva kúpalísk či striedanie pobytu na ostrom slnku a v klimatizovaných miestnostiach môžu mať veľmi nepríjemné následky na pokožku trpiacu atopickým ekzémom. Pacienti s týmto kožným ochorením by v lete mali viac ako inokedy dbať na opatrenia, ktoré pomôžu zabrániť alebo zmierniť zhoršenie jeho príznakov.
Viac informácií...
Zdravá pokožka aj po pobyte na slnku
V súčasnom období sa takmer dennodenne stretávame s pojmom zdravý životný štýl. Nárast civilizačných chorôb nás núti zamýšľať sa nad zdravím viac ako kedysi. Kladieme veľký dôraz na kúpu zdravých potravín plných vitamínov, radíme do svojho života pravidelný pohyb, odstraňujeme zlozvyky, ktoré ohrozujú naše zdravie, chodíme na preventívne prehliadky. Mnohí však pritom zabúdame na dôležitú súčasť zdravia. Na našu pokožku. V aktuálnom letnom období, kedy ju vystavujeme slnečnému žiareniu je starostlivosť o kožu viac ako potrebná.
Viac informácií...
Kedy začať cvičiť po užívaní antibiotík?
Antibiotiká sú látky, ktoré boli pôvodne získané ako prírodné produkty mikroorganizmov, ale teraz sú väčšinou pripravované chemickou syntézou alebo chemickou modifikáciou. Antibiotiká dokážu zničiť, prípadne spomaliť rast iných mikroorganizmov. Športovanie počas a po užívaní antibiotík má svoje jasné limity.
Viac informácií...