Ľadový medveď Peter Kabina: Otužovaním ušetríte a budete zdravší

29.11.2011

 

Aj vy chytíte každú jeseň nádchu a v zime vás zloží chrípka? Bývate často chorí, aj keď sa stravujete zdravo a športujete? Už asi šípite, že problémom je kvalita vašej imunity. Zlepšiť jej stav možno s pomocou lekárov či rôznymi viac alebo menej drahými prípravkami, avšak úplne najlacnejším a dlhodobým prostriedkom je otužovanie. Pritom mnohí z nás majú z tejto blahodarnej aktivity zbytočný rešpekt. V rozhovore s „ľadovým medveďom“ Petrom Kabinom zistíte, že otužovania sa naozaj netreba báť. Naopak, čím skôr s ním začnete, tým skôr spravíte významný krok k lepšiemu zdraviu.

 

 

Kedy ste začali s otužovaním a aká bola vaša motivácia?

S otužovaním som začal v roku 2008. Prišlo to úplne spontánne, ale inšpiráciou bolo pravidelné saunovanie. Cítil som, že saunovanie prospieva môjmu zdraviu. Vtip bol v tom, že viac ako samotné teplo sauny ma viac bavil bazénik so studenou vodou alebo studená sprcha po saunovaní. Asi mám radšej chlad ako teplo. No a tak mi napadlo skúsiť len chlad. Bolo to niečo nové, dovtedy som o tom iba čítal. Samozrejme, že mojím cieľom bolo zbaviť sa prechodných chrípok, skúsiť zdravý životný štýl. Hoci žijem aktívne, chodím na turistiku, lyžujem, hrám volejbal, niečo takéto regeneračné mi chýbalo. No a počul som aj, že studená voda má priaznivý účinok na svaly po fyzickej aktivite.

 

Mali ste nejakú inšpiráciu v rodine?

Z mojej rodiny nikto aktívne nešportuje, takže s otužovaním som začínal ako samouk. Veľa som o otužovaní čítal, dozvedel som sa o otužilcoch, ktorí neboli tridsať-štyridsať rokov chorí. Určite odporúčam hľadať inšpiráciu na stránkach www.zimneplavanie.sk alebo www.ladovemedvede.sk, vzdelávať sa v tejto oblasti sa určite oplatí.

 

Aké boli začiatky s vaším otužovaním?

Začínal som saunou, potom studená sprcha, bazénik, prípadne „umývanie“ v snehu po saune. Nasledoval nápad vyskúšať plávanie, lepšie povedané kúpanie, v niektorom z jazier. Chceli sme vedieť, či ochorieme. ☺ V okolí Zvolena, kde bývam, sú ideálne podmienky, pár minút cesty autom máte niekoľko jazier, hlavne v Štiavnických vrchoch. Tieto jazerá sú aj počas leta relatívne studené, tak si viete predstaviť, koľko stupňov mala voda začiatkom novembra. Podľa odborníkov môžeme o otužovaní hovoriť, ak má voda teplotu do 10 stupňov. Tá v „našom“ jazere Klinger mala presne 4 stupne. Zo začiatku sme sa len tak na pár minút ponamáčali, trocha pocvičili na brehu a išli domov. Až časom pribudlo plávanie a najmä systematickejší prístup k rozcvičke. Nič sme nepodcenili, podobne ako pri každom športe, aj pri otužovaní, je dôležitá rozcvička a strečing po výkone. A čuduj sa svete, neochoreli sme... ☺

 

Čo vám táto aktivita dáva?

Otužujem tri roky a dáva mi to veľmi veľa. Moje zdravie je na tom neporovnateľne lepšie, cítim psychickú pohodu a mám dobrú kondíciu. Plávanie a otužovanie je okrem toho ideálnym spaľovačom tukov.

 

Takže sa cítite zdravší oproti dobe pred otužovaním? Vedeli by ste to nejako porovnať?

Som zdravší, v podstate som za posledné dva roky nebol vážnejšie chorý. Je jasné, že človek sa rôznym vírusom nevyhne úplne, ale moje telo zvláda tieto útoky lepšie a rýchlejšie. Mám odolnejšiu imunitu, choroba, ktorej následky ma dakedy potrápili 8 – 9 dní, dnes trvá maximálne dva-tri dni a jej prejavy sú mierne. Nepotrebujem kupovať lieky, zaťažovať môj organizmus antibiotikami, som oveľa odolnejší.

Podobne moja priateľka, bývala často chorá (raz – dvakrát za dva mesiace), posledné roky tiež otužuje a je na tom zdravotne výborne. Klasické jesenné a jarné obdobia prechádzame bez problémov. Možno mi budú skúsenejší otužilci oponovať, ale myslím si, že dobrú imunitu možno získať už po tých 2 rokoch pravidelného otužovania. Prospešné sú ranné otužovania, rozcvička pri otvorenom okne, alebo krátka studená sprcha, s čím ešte mám stále trochu problém. Najradšej mám ale zimné kúpanie, ktoré absolvujem dvakrát, trikrát do týždňa.  Väčšinou chodíme na jazerá, no výnimkou nie sú ani rieky, napríklad Hron, alebo nádrže na zber vody pre snehové delá. ☺

 

Aký je správny postup, ak by čitatelia nášho portálu chceli začať s pravidelným otužovaním?

Začať treba s kratšími studenými sprchami, rozcvičkami pri otvorenom okne počas zimy, a postupne pridávať aj plávanie na vodných plochách. S tým odporúčam začať už koncom leta, resp. počas neho, nech si telo pomaly zvykne na postupné ochladzovanie. Dôležitá súčasť otužovania je samozrejme rozcvička pred a aj po otužovaní, pestrá strava, ale napríklad, v zimných mesiacoch, aj taký horúci čaj. A ak máte nad 40 rokov alebo nejaké chronické ochorenie, určite by ste to mali najprv konzultovať s vaším lekárom.

 

Aké sú riziká otužovania a čomu sa aj na základe vašich skúseností vyvarovať?

Osobne som sa s rizikami nestretol, pokiaľ človek chodí na preventívne prehliadky, pije veľa tekutín, je zdravý, nemal by mať problém. V každom prípade riziko je tu vždy, reakcia organizmu je individuálna.

 

Ako často je vhodné otužovať sa?

Pravidelnosť je dôležitá, organizmus si zvykne, naučí sa primerane reagovať. Začnite každý deň rannou studenou sprchou, potom počas zimných mesiacov aspoň raz za týždeň plávajte pár minút vonku v jazere. To je môj recept na zdravie. Samozrejme, aj tu platí pravidlo „všetko s mierou“.

 

A na záver – prečo ste sa pridali k „ľadovým medveďom“?

Je to skvelý „doplnkový šport“, ktorý sa, aspoň u mňa, stal hlavným životným štýlom. Človek robí niečo pre svoje zdravie, je s priateľmi, v prírode a na čerstvom vzduchu, zažije veľa srandy. A ušetríte peniaze za lieky a drahú liečbu. Určite to odporúčam.
 

Autor: imunita.sk

<--Späť na Články
Atopický ekzém a leto
Veľké letné horúčavy, potenie, návšteva kúpalísk či striedanie pobytu na ostrom slnku a v klimatizovaných miestnostiach môžu mať veľmi nepríjemné následky na pokožku trpiacu atopickým ekzémom. Pacienti s týmto kožným ochorením by v lete mali viac ako inokedy dbať na opatrenia, ktoré pomôžu zabrániť alebo zmierniť zhoršenie jeho príznakov.
Viac informácií...
Zdravá pokožka aj po pobyte na slnku
V súčasnom období sa takmer dennodenne stretávame s pojmom zdravý životný štýl. Nárast civilizačných chorôb nás núti zamýšľať sa nad zdravím viac ako kedysi. Kladieme veľký dôraz na kúpu zdravých potravín plných vitamínov, radíme do svojho života pravidelný pohyb, odstraňujeme zlozvyky, ktoré ohrozujú naše zdravie, chodíme na preventívne prehliadky. Mnohí však pritom zabúdame na dôležitú súčasť zdravia. Na našu pokožku. V aktuálnom letnom období, kedy ju vystavujeme slnečnému žiareniu je starostlivosť o kožu viac ako potrebná.
Viac informácií...
Kedy začať cvičiť po užívaní antibiotík?
Antibiotiká sú látky, ktoré boli pôvodne získané ako prírodné produkty mikroorganizmov, ale teraz sú väčšinou pripravované chemickou syntézou alebo chemickou modifikáciou. Antibiotiká dokážu zničiť, prípadne spomaliť rast iných mikroorganizmov. Športovanie počas a po užívaní antibiotík má svoje jasné limity.
Viac informácií...