Ako prežiť jeseň v MHD

Pred pár rokmi publikovali v Južnej Kórei výskum, v ktorom porovnávali 1 210 predmetov s najväčším predpokladom výskytu baktérií. Jednoznačne vyhrali nákupné košíky v obchodoch s priemerne 1 100 baktériami na 10 štvorcových centimetrov. V článku sa nepísalo, aké predmety skončili na ďalších miestach, no je dosť pravdepodobné, že na druhom mieste skončila mestská hromadná doprava.

Podobne ako v obchodoch, aj v dopravných prostriedkoch sa denne premelú tisícky ľudí. Len si spomeňte na ranné cestovanie do práce alebo školy. Nedýchateľný vzduch, zahmlené okná, držadlá obvešané stovkami rúk, teplo sa strieda so zimou, ktorá v pravidelných intervaloch prichádza cez otvorené dvere. K tomu si predstavte typicky jesenné počasie, výkyvy teplôt, ranné inverzie a hmly. A keďže mestskou hromadnou dopravou cestujú aj chorí ľudia, môže sa taká 20-minútová ranná cesta do školy či práce premeniť na cestu priamo do náručia vírusov a nebezpečných mikroorganizmov.

 

Nákazliví spolucestujúci

Aj keď každý dopravný prostriedok MHD prechádza pravidelnou údržbou a čistením, stačí pár hodín prevádzky a miliardy nákazlivých spolucestujúcich – baktérií sú späť na svojom mieste. Jedna jazda pravidelným spojom vás tak môže „obohatiť“ o rôzne stafylokoky, pneumokoky, chlamýdie alebo mykoplazmy.  Väčšina z nich zapríčiňuje ochorenia dýchacích ciest – nádchu, zápaly hrdla, dutín, stredného ucha až po ťažké zápaly pľúc. No výnimkou nie sú ani zápaly mozgových blán, ochorenia kože alebo otravy krvi.

Samozrejme na to, aby nám mohli baktérie ublížiť, sa musí spojiť viacero faktorov – oslabený imunitný systém, jeho vnímavosť na danú infekciu, množstvo baktérií, s ktorými sa telo stretne, a rovnako aj, ľudovo povedané, „sila baktérie“. A tak, kým stafylokok žijúci na vašej pokožke vám neublíži, stafylokok, ktorého vám odovzdá niekto v MHD buď rukami, alebo kvapôčkami z úst i z nosa, už áno.

 

Cestovať v MHD a zostať zdravý?

Pre mnohých ľudí je cestovanie mestskou hromadnou dopravou každodenným a často jediným možným dopravným stereotypom. Radiť im dodržiavať odstup by v preplnenom autobuse alebo električke vyznelo absurdne. Rovnako zvláštne by v našich končinách zrejme vyznelo aj  používanie rúšok. Našťastie, okrem tradičného očkovania, máme pre vás „5 P“ – osvedčených a jednoduchých spôsobov „cestovnej prevencie“:

  1. Pri cestovaní v MHD sa nedotýkajte rukami tváre. Pri kašľaní a kýchaní sa nedotýkajte rukami najmä slizníc očí, úst a nosa a tvár si zakrývajte vreckovkou. Používajte papierové vreckovky na jednorazové použitie.
  2. Po príchode domov si starostlivo poumývajte a vydezinfikujte ruky. Mydlo a ruky oplachujte pod teplou tečúcou vodou, pričom si umývajte celú plochu rúk až po zápästia, osobitne plochy medzi prstami a okolo nechtov. Ruky si mydlite minimálne 10 až 15 sekúnd.
  3. V MHD nejedzte a nepite. Konzumáciou jedla a nápojov sa do tela dostávajú aj škodlivé baktérie.
  4. Ak to je možné, postavte sa v dopravnom prostriedku blízko k oknu alebo dverám. Vetranie zníži hustotu baktérií v ovzduší, ktoré šíri chorý človek do okolia.
  5. Vyhýbajte sa viditeľne chorým ľuďom a dbajte o pravidelnú dezinfekciu vašich „malých drobností“ ako napr.  MP3 prehrávačov, slúchadiel, okuliarov, mobilných telefónov, kabeliek alebo tašiek.

 

Autor: imunita.sk

 

<--Späť na Články
Atopický ekzém a leto
Veľké letné horúčavy, potenie, návšteva kúpalísk či striedanie pobytu na ostrom slnku a v klimatizovaných miestnostiach môžu mať veľmi nepríjemné následky na pokožku trpiacu atopickým ekzémom. Pacienti s týmto kožným ochorením by v lete mali viac ako inokedy dbať na opatrenia, ktoré pomôžu zabrániť alebo zmierniť zhoršenie jeho príznakov.
Viac informácií...
Zdravá pokožka aj po pobyte na slnku
V súčasnom období sa takmer dennodenne stretávame s pojmom zdravý životný štýl. Nárast civilizačných chorôb nás núti zamýšľať sa nad zdravím viac ako kedysi. Kladieme veľký dôraz na kúpu zdravých potravín plných vitamínov, radíme do svojho života pravidelný pohyb, odstraňujeme zlozvyky, ktoré ohrozujú naše zdravie, chodíme na preventívne prehliadky. Mnohí však pritom zabúdame na dôležitú súčasť zdravia. Na našu pokožku. V aktuálnom letnom období, kedy ju vystavujeme slnečnému žiareniu je starostlivosť o kožu viac ako potrebná.
Viac informácií...
Kedy začať cvičiť po užívaní antibiotík?
Antibiotiká sú látky, ktoré boli pôvodne získané ako prírodné produkty mikroorganizmov, ale teraz sú väčšinou pripravované chemickou syntézou alebo chemickou modifikáciou. Antibiotiká dokážu zničiť, prípadne spomaliť rast iných mikroorganizmov. Športovanie počas a po užívaní antibiotík má svoje jasné limity.
Viac informácií...