Čo sa deje s našou imunitou na jeseň?

Imunita a imunitný systém – dva odborné výrazy, o ktorých zvyčajne nemáme úplne jasnú predstavu. Každému je však jasné, že imunita je významná zložka v organizme, bez ktorej nevieme existovať. Určite aj vy poznáte situácie, v ktorých imunita a jej nositeľ – imunitný systém, podstupujú ťažké chvíle končiace ich oslabením a zlyhaním. Vtedy naša imunita „stráca kondíciu“ a organizmus trpí na rôzne infekčné, ale aj neinfekčné ochorenia.

 

Jeseň naša chorľavá

K obdobiam, keď náš imunitný systém dostáva najviac zabrať patrí jeseň. Pozrime sa na možné príčiny. Noc trvá dlhšie než deň, čo vedie k zmenám v hormonálnom systéme, a tie zas ovplyvňujú výkonnosť imunitného systému. Na „scénu“ vstupuje aj veľký počet rôznych vírusových infekcií, ktoré sa s nadšením vrhajú na náš dýchací systém. Poznáte to, kopec kašľajúcich a smrkajúcich ľudí, ktorých na jeseň denne stretávame vo verejných priestoroch ako MHD, školy, čakárne, úrady. Vtedy môžeme len dúfať, že nás naša imunita ochráni. Ak nie, dochádza k poškodeniu epitelu dýchacích ciest a vzniká priestor pre vznik ďalších infekčných komplikácií. Bludný kruh sa uzatvára.

To však nie je všetko, naša imunita dostáva zabrať aj z ďalších strán. Zmeny teploty, striedanie ešte relatívne vysokých denných teplôt s nízkymi nočnými teplotami, častý výskyt dažďov či ranné a večerné hmly. Zároveň sa v obchodoch zmenšuje pestrosť výberu ovocia a zeleniny, a taktiež obsah vitamínov v nich klesá. Začína školský rok, po letných dňoch oddychu a pohody sa opäť dostávame do zhonu a stresu. Organizmus a jeho imunita sú vystavené enormnému tlaku, s ktorým sa niekedy dokážu len ťažko vyrovnať.

 

Ako pomôcť našej imunite?

Kľúčové faktory, ktoré útočia na náš imunitný systém počas jesene už poznáme. Ako však dokážeme našej imunite pomôcť? Ako môže dosiahnuť a udržať si plnú silu, ktorou nás v týchto prechodných obdobiach účinne ochráni pred škodlivými vplyvmi z vonkajšieho aj vnútorného prostredia? Poznáme niekoľko klasických spôsobov prevencie a na záver spomeniem niečo aktuálne. Ku „klasike“ na podporu imunity patria: vitamín C (posilňuje najmä vrodenú imunitu a chráni organizmus pred oxidačným stresom), vitamín E (silný antioxidant) a vitamín D (novoobjavený univerzálny imunomodulačný činiteľ v organizme, ktorého prirodzená tvorba je na jeseň a cez zimu znížená v dôsledku nedostatočného príjmu slnečného žiarenia). K ďalším podporným látkam patria minerály a stopové prvky ako napr. zinok (má protivírusový účinok a stimuluje imunitu) či selén (antioxidant).

Ak už predsa len dôjde k akútnej viróze dýchacieho systému, možno použiť prípravky z Echinacey s vysokým obsahom protivírusových a imunostimulačných látok, ktoré majú význam najmä pri zvládnutí akútnych viróz. Ich preventívny účinok pred vznikom nových neskorších ochorení je pomerne slabý.

Na záver som si nechal novinku, biologicky aktívne polysacharidy, ideálne na prevenciu aj pre boj proti častým ochoreniam respiračnej sústavy. Poznáme ich z rôznych prírodných zdrojov, najmä z húb, a patrí k nim aj prípravok Imunoglukan. Efektívne stimulujú rôzne zložky imunitného systému a pripravujú ho na ďalšie stretnutie s vírusmi a baktériami. Je na každom z nás, či chceme svojej imunite pomôcť a aktívne sa podieľať na príprave pred týmto, pre imunitný systém ťažkým obdobím. Imunostimulačné látky prírodného pôvodu predstavujú overený nástroj, ktorým podporíme svoju imunitu aj snahu cítiť sa dobre a spraviť niečo pre svoje zdravie.

<--Späť na Články
Atopický ekzém a leto
Veľké letné horúčavy, potenie, návšteva kúpalísk či striedanie pobytu na ostrom slnku a v klimatizovaných miestnostiach môžu mať veľmi nepríjemné následky na pokožku trpiacu atopickým ekzémom. Pacienti s týmto kožným ochorením by v lete mali viac ako inokedy dbať na opatrenia, ktoré pomôžu zabrániť alebo zmierniť zhoršenie jeho príznakov.
Viac informácií...
Zdravá pokožka aj po pobyte na slnku
V súčasnom období sa takmer dennodenne stretávame s pojmom zdravý životný štýl. Nárast civilizačných chorôb nás núti zamýšľať sa nad zdravím viac ako kedysi. Kladieme veľký dôraz na kúpu zdravých potravín plných vitamínov, radíme do svojho života pravidelný pohyb, odstraňujeme zlozvyky, ktoré ohrozujú naše zdravie, chodíme na preventívne prehliadky. Mnohí však pritom zabúdame na dôležitú súčasť zdravia. Na našu pokožku. V aktuálnom letnom období, kedy ju vystavujeme slnečnému žiareniu je starostlivosť o kožu viac ako potrebná.
Viac informácií...
Kedy začať cvičiť po užívaní antibiotík?
Antibiotiká sú látky, ktoré boli pôvodne získané ako prírodné produkty mikroorganizmov, ale teraz sú väčšinou pripravované chemickou syntézou alebo chemickou modifikáciou. Antibiotiká dokážu zničiť, prípadne spomaliť rast iných mikroorganizmov. Športovanie počas a po užívaní antibiotík má svoje jasné limity.
Viac informácií...