Opakované vírusové infekcie u športovcov

Opakované vírusové infekcie u športovcov a prevencia

Pri udržiavaní psychického a fyzického zdravia je veľmi dôležitá dynamická rovnováha pri regulácii metabolických a fyziologických procesov prostredníctvom ner­vového, endokrinného a imunitného systému, ktorý je súčasťou neuroendokrinno-imu­nitného superinformačného systému.  Porušenie tejto rovnováhy a odpoveď organizmu na záťažový podnet sa nazýva stres a vyvolávajú ho stresory, medzi ktoré patrí aj intenzívna fyzická záťaž. Doterajšie poznatky naznačujú, že rekreačný šport alebo primerané krátkodobé telesné cvičenie 3-4 krát za týždeň v trvaní 15-60 min pri 40-60%  intenzite maximálnej spotreby kyslíka (VO2 max) má na imunitný systém stimulačné účinky, prípadne jeho aktivity výraznejšie neovplyvňuje. Naproti tomu dlhotrvajúci a intenzívny tréning, ktorý je súčasťou vrcholového športu (viac ako 5 krát za týždeň pri viac ako 80 % VO2 max)  bez nedostatočnej regenerácie, môže pôsobiť imunosupresívne – teda znižovaním obranyschopnosti jedinca.  Cieľom dobrého a vyváženého tréningu je dosiahnuť VŠEOBECNÝ ADAPTAČNÝ SYNDRÓM, čo jevytvorenie nového ustáleného stavu, pri ktorom je organizmus schopný podať mimoriadny fyzický a s tým spojený aj psychický výkon.

 

Po akútnej fyzickej záťaži vzniká krátkodobá prechodná imunosupresia – obdobie zníženej imunitnej odolnosti (tzv. –imunosupresívne okno - „the open window“), ktorá môže pretrvávať približne 3 – 12 hodín. Na stupeň imunosupresie možno usudzovať na základe zmien v hodnotách viacerých imunitných ukazovateľov. Z nich medzi najvýznamnejšie patrí zníženie hladiny sekrečného IgA v slinách a počtu cirkulujúcich NK-buniek (prirodzené zabíjače) , ktoré sú najaktívnejšie  pri obrane proti vírusovým infekciam. Pri nedos­tatočnej regenerácií a opakovanej prechodnej imunosupresii môže dôjsť k takzvanému prekrytiu otvorených okien a tým k zníženiu imunitnej odolnosti organizmu. Intenzita a doba trvania týchto zmien závisí od druhu športu, formy a namáhavosti tréningu (športového výkonu), individuality jedinca - najmä jeho zdravotného a nutričného stavu. Rovnako intenzívny a namáhavý dlhodobý tréning v rôznych druhoch športu nemusí rovnako negatívne ovplyvňovať funkciu imunitného systému. Značné rozdiely sú aj v stupni fyzického zaťaženia pri vlastnom športovom výkone a tým aj jeho vplyve na imunitné mechanizmy. Napr. vrcholový výkon šprintéra na 100 m nevyvolá zásadnejšie zmeny v jeho imunitných ukazovateľoch, kým u vytrvalca po dobehnutí maratónu možno pozorovať pretrvávanie obdobia zníženej imunitnej odolnosti aj niekoľko dní.

 

Vrcholoví športovci, ktorí vykonávajú dlhodobú fyzickú záťaž, sú náchyl­nejší na re­cidivujúce infekcie horných dýchacích ciest, dlhodobé vírusové infekcie, postvírusový chronický únavový syndróm (letargia, depresie, nadmerná spa­vosť, nočné potenie, zvýšená únavnosť, bolesti svalov...)a zvýšený výskyt zranení.Pri prevencii porúch imunitnej odpovede sa pre svoje imunomodulačné pôsobenie môžu uplatniť aj niektoré látky, pôsobiace nešpecificky – ako napr. betaglukány, ku ktorým patrí aj IMUNOGLUKAN P4H®.Predstavuje látku prírodného pôvodu, patriacu do skupiny biologicky aktívnych polysacharidov. Imunoglukan je vlastne unikátnym komplexom alfa a betaglukánov, ako aj chitosanových a chitínových štruktúr, stimulujúcou a optimalizujúcou imunitnú odpoveď.  Zdrojom môžu byť steny buniek pekárskych kvasníc, zrná niektorých obilnín  a vyššie huby. Imunoglukan sa získava patentom chráneným spôsobom z hlivy ustricovej (Pleorotus ostreatus). Imunomodulačný účinok glukánov sa prejaví v lepšej ochrane pred vírusmi, parazitmi, baktériami a pri záťaži organizmu fyzickým a/alebo psychickým stresom, ako aj pri prevencii a podpornej liečbe rakoviny.Okrem spomenutých imunomodulačných účinkov, IMUNOGLUKAN P4H®  znižuje cholesterol, pomáha pri liečbe vysokého krvného tlaku, mápozitívny vplyv na rast probiotických kmeňov baktérií v črevnom trakte a zlepšuje profil krvných lipidov.

 

 Pri prevencii u športovcov je možnosť použitia IMUNOGLUKANu P4H®pri recidivujúcich infekciách, urizikových jedincov počas jesennej a zimnej prípravy, po vírusových infekciách–infekčná mononukleóza, varicella, herpes zoster, recidivujúce herpesy a afty. Používať sa môžu tiež v prechodnom režime po absolvovaní náročnejšieho preteku alebo tréningu.  Tiež u športovcov s alergiou a pred plánovaným chirurgickým zákrokom.Z hľadiska užívania sú vhodné  kúry v trvaní 2-3 mesiace 1-2-krát do roka, alebo krátkodobo pri akútnych infekciách, alebo po absolvovaní náročného preteku alebo tréningu v trvaní 10-14 dní. U  dospelých je najvýhodnejšie používať 2 kapsle denne ráno nalačno. Imunitu ovplyvňujúci účinok majú aj viaceré vitamíny, predovšetkým C, E, betakarotén. V zime viacerým chýba aj dostatok ,,slnečného vitamínu D". Ďalej trpievame nedostatkom zinku, keďže konzumujeme málo strukovín a na Slovensku navyše máme v pôde málo selénu. Vitamíny prijímané umelo, slúžia na prevenciu hlavne v obdobiach, keď organizmus nemá dostatočné množstvo vitamínov v strave, teda v zime a na jar a pomáhajú pri liečbe chrípky i nachladnutia, napr. vitamín C. Na tabletky treba myslieť len ako na poistku, pretože zdravá a pestrá strava obsahujúca čerstvú zeleninu a ovocie prispieva k lepšej funkcii imunitného systému. To, čo v tabletkách pôsobí izolovane, v mrkve či jablku pôsobí komplexne spolu s ostatnými prírodnými zložkami. Enzýmy, ktoré sa nachádzajú v ovocí a zelenine, spolupracujú pri transporte vitamínov a tým sú vitamíny účinnejšie. Zároveň sú ľahšie vstrebateľné, telo ich dokáže efektívnejšie využiť a nehrozí pri nich predávkovanie.

 

Následkom imunosupresie – zníženej obranyschopnosti - vyvolanej dlhodobým a nadmerným tréningom (prípadne pretekmi) možno do určitej miery predchádzať vhodnou úpravou času potrebného na regeneráciu, dobre vyváženou dietou obsahujúcou všetky potrebné makro- a mikronutrienty a podávaním imunomodulačných preparátov, ku ktorým patrí aj IMUNOGLUKAN P4H®. Naše výsledky, v zhode s odbornou literatúrou, poukazujú na pozitívne využitie tohto preparátu a jeho vlastností v prevencii pri recidivujúcich infekciách horných dýchacích ciest u športovcov. Vhodnosť ich využitia, osobitne pre vrcholového športovca, by mal vždy posúdiť športový lekár v spolupráci so športovým imunológom, ktorého profesia sa v rámci športovej medicíny začína vo vrcholovom športe uplatňovať. 

 

Autorka článku: MUDr.Katarína Bergendiová, PhD. - klinický imunológ a alergológ,

Imunovital Centrum, Bratislava

<--Späť na Články
Atopický ekzém a leto
Veľké letné horúčavy, potenie, návšteva kúpalísk či striedanie pobytu na ostrom slnku a v klimatizovaných miestnostiach môžu mať veľmi nepríjemné následky na pokožku trpiacu atopickým ekzémom. Pacienti s týmto kožným ochorením by v lete mali viac ako inokedy dbať na opatrenia, ktoré pomôžu zabrániť alebo zmierniť zhoršenie jeho príznakov.
Viac informácií...
Zdravá pokožka aj po pobyte na slnku
V súčasnom období sa takmer dennodenne stretávame s pojmom zdravý životný štýl. Nárast civilizačných chorôb nás núti zamýšľať sa nad zdravím viac ako kedysi. Kladieme veľký dôraz na kúpu zdravých potravín plných vitamínov, radíme do svojho života pravidelný pohyb, odstraňujeme zlozvyky, ktoré ohrozujú naše zdravie, chodíme na preventívne prehliadky. Mnohí však pritom zabúdame na dôležitú súčasť zdravia. Na našu pokožku. V aktuálnom letnom období, kedy ju vystavujeme slnečnému žiareniu je starostlivosť o kožu viac ako potrebná.
Viac informácií...
Kedy začať cvičiť po užívaní antibiotík?
Antibiotiká sú látky, ktoré boli pôvodne získané ako prírodné produkty mikroorganizmov, ale teraz sú väčšinou pripravované chemickou syntézou alebo chemickou modifikáciou. Antibiotiká dokážu zničiť, prípadne spomaliť rast iných mikroorganizmov. Športovanie počas a po užívaní antibiotík má svoje jasné limity.
Viac informácií...