Omega-3 mastné kyseliny

28.9.2015

Omega-3 mastné kyseliny sú súčasťou mnohých dôležitých metabolických procesov v tele. Najdôležitejšie omega 3 mastné kyseliny sú DHA (kyselina dokozahexaénová) a EPA (kyselina eikozapentaénová). Telo si ich nevie samé vytvoriť, preto je nevyhnutné prijímať ich v potrave.

Čo je zdrojom týchto kyselín?

Najznámejším zdrojom sú ryby v ich prirodzenom prostredí v chladných moriach. Zdrojom rastlinného pôvodu sú ľanové semienka, vlašské orechy či semená repky olejnej. Menšie zastúpenie je v lieskovcoch a mandliach, no napríklad v arašidoch by ste ich hľadali márne. Nedostatok omega-3-mastných kyselín môže mať nepriaznivý vplyv na zdravie ciev a srdca.

Odporúčaná denná dávka je 500 mg EPA a 500 mg DHA.

Prečo nie je rybí olej to najlepšie?

Neupravovaný potravinársky rybí olej obsahuje maximálne 30% omega-3-mastných kyselín DHA a EPA. Ak konzumujeme takýto druh oleja, dodávame telu navyše i iné mastné kyseliny, ktoré prijímame už v strave v nadmernej miere. Trendom zdravej výživy je naopak znižovať príjem týchto tukov. V rybom oleji sa nachádzajú i nečistoty v dôsledku kontaminácie rýb látkami z prostredia (ortuť, dioxín a pod.). Dôležitá je preto jeho purifikácia čiže očistenie od nepotrebných tukov a škodlivín. Nedostatok zdraviu prospešných omega-3 mastných kyselín negatívne ovplyvňuje vzrast kardiovaskulárnych ochorení, mozgových príhod, depresií, nespavosti či porúch správania.

Pri kúpe výživových doplnkov s omega-3 mastnými kyselinami si pozorne preštudujte ich zloženie. Kvalitné prípravky by nemali obsahovať nepotrebné tuky, omega-6 a ani omega-9 kyseliny.

Prečo potrebujeme omega-3 mastnú kyselinu DHA?

  • Je to základná stavebná zložka srdca, mozgu a sietnice.
  • Podporuje rast mozgovej hmoty (posledné mesiace vývoja plodu).
  • Podporuje vitálnu funkciu mozgu.
  • Znižuje hladinu triglyceridov (a cholesterolu)v krvi.
  • Napomáha znižovať riziko ochorení srdca a ciev.
  • Ochraňuje bunky pred degeneráciou a starnutím.
  • Podporuje správnu cirkuláciu.
  • Je prevenciou srdcových a cievnych ochorení.
  • Nedostatok DHA je pozorovaný u pacientov s Alzheimerovou chorobou.

Prečo potrebujeme omega-3 mastnú kyselinu EPA?

  • Je to základná stavebná jednotka v tele.
  • Umožňuje komunikáciu buniek v nervovej sústave mozgu.
  • Aktivuje mozgovú činnosť, schopnosť sústrediť sa, učiť sa a zapamätať si.
  • Stabilizuje emocionálnu rovnováhu.
  • Zlepšuje koncentráciu.
  • Nedostatok EPA je pozorovaný pri neurologických ochoreniach (depresie, poruchy pozornosti, hyperaktivita).

Chráňme si svoje srdce a cievy a myslime na svoju emocionálnu rovnováhu!

<--Späť na Články
Atopický ekzém a leto
Veľké letné horúčavy, potenie, návšteva kúpalísk či striedanie pobytu na ostrom slnku a v klimatizovaných miestnostiach môžu mať veľmi nepríjemné následky na pokožku trpiacu atopickým ekzémom. Pacienti s týmto kožným ochorením by v lete mali viac ako inokedy dbať na opatrenia, ktoré pomôžu zabrániť alebo zmierniť zhoršenie jeho príznakov.
Viac informácií...
Zdravá pokožka aj po pobyte na slnku
V súčasnom období sa takmer dennodenne stretávame s pojmom zdravý životný štýl. Nárast civilizačných chorôb nás núti zamýšľať sa nad zdravím viac ako kedysi. Kladieme veľký dôraz na kúpu zdravých potravín plných vitamínov, radíme do svojho života pravidelný pohyb, odstraňujeme zlozvyky, ktoré ohrozujú naše zdravie, chodíme na preventívne prehliadky. Mnohí však pritom zabúdame na dôležitú súčasť zdravia. Na našu pokožku. V aktuálnom letnom období, kedy ju vystavujeme slnečnému žiareniu je starostlivosť o kožu viac ako potrebná.
Viac informácií...
Kedy začať cvičiť po užívaní antibiotík?
Antibiotiká sú látky, ktoré boli pôvodne získané ako prírodné produkty mikroorganizmov, ale teraz sú väčšinou pripravované chemickou syntézou alebo chemickou modifikáciou. Antibiotiká dokážu zničiť, prípadne spomaliť rast iných mikroorganizmov. Športovanie počas a po užívaní antibiotík má svoje jasné limity.
Viac informácií...