Alergie ma primäli k lepšiemu stravovaniu, vraví celiatička Martina Kovačiková

8. 2. 2012

 

V decembri sme písali o potravinovej alergii, ktorá patrí medzi rozšírené alergické prejavy. Keď sa k nej pridá aj celiakia (odmietanie lepku) a intolerancia kravského mlieka, nejde práve o jednoduchý zásah do života a zaužívaných stravovacích návykov. Prečítajte si, ako Martina Kovačiková (30) zvláda úspešne žiť s touto náročnou kombináciou.

 

Ako a kedy vám zistili celiakiu?

Celiakiu mi zistili v prvom roku života po prechode z materského mlieka na tuhú stravu (pečivo, chlieb, cestovina). Príznakmi boli nechutenstvo, hnačky, vracanie, nafúknuté brucho, mrzutosť, podráždenosť a stagnácia hmotnosti až neprospievanie. Definitívnu diagnózu lekári určili až na základe krvných testov (test na antitransglutaminázové protilátky) a nie práve najpríjemnejšej črevnej biopsie, pri ktorej sa odoberie vzorka z tenkého čreva a pošle na analýzu. Vyšetrenie zistilo zmeny na tenkom čreve (atrofia klkov), takže výsledkom bola diagnóza celiakie. Pred 30 rokmi bola táto choroba málo známa, preto mi nevedeli dlhšiu dobu určiť príčinu môjho neprospievania.

Martina KovačikováNa ktoré potraviny si kvôli celiakii musíte dávať pozor?

Nevhodné sú všetky potraviny obsahujúce glutén (lepok). Patria medzi ne obilniny ako pšenica, jačmeň, raž a ovos. Glutén sa teda vyskytuje v pečive, chlebe, krupici, cestovinách, strúhanke, ale aj v údeninách, cukríkoch, instantnej káve, párkoch, klobásach, piškótach, zmrzline, palacinkách, kečupe, konzervách, zákuskoch, keksíkoch atď.

Existuje však aj množstvo potravín vhodných pre celiatikov ako zemiaky, kukurica, ryža, strukoviny, mäso, ryby, vajcia, ovocie, zelenina. Pozor si však musíme dávať na rôzne prídavné látky (aditíva) a konzervačné látky „éčka“.

Aký je život s celiakiou a potravinovými alergiami?

Život s alergiami nie je ľahký. Nedávno mi okrem celiakie zistili aj alergiu na sóju a intoleranciu kravského mlieka. Takáto spojená diagnóza môže človeka poriadne zdeprimovať, ale pre mňa sa stala začiatkom zdravšieho stravovania a objavovania nových kombinácií potravín.

Potravinový priemysel prináša čoraz väčšie množstvo produktov bez lepku, i keď dosť drahých. Raz-dvakrát za týždeň si napečiem chlieb. Musím si na to pravidelne vyhradiť čas, a tiež neustále myslieť na to, či mám doma dosť múky, droždia a podobne. Bezlepkový chlieb je chutný len prvý deň, na druhý deň ešte ako-tak, ale potom už začína plesnivieť, čiže si ho po upečení a vychladnutí zvyknem zamraziť. Nemalou komplikáciou je stravovanie počas pracovných dní. Nie každý zamestnanec-celiatik má v budove pracoviska jedáleň, v ktorej by mu ústretovo varili bez lepku. Preto si obed musím nachystať deň vopred a nosím si ho do zamestnania.

Aké ťažkosti vám vedia tieto potraviny spôsobiť?

Keďže som celiatička, požitie hoci len malého množstva gluténu (lepku) u mňa spustí imunitnú odpoveď v tenkom čreve, a tou je zápal. Tento zápal spôsobuje už zvracanie, hnačky, bolesti brucha, malátnosť, mrzutosť, únavu. Z dlhodobého hľadiska by pri nedodržiavaní diéty vznikli problémy ako hypovitaminóza (nízky obsah vitamínov, ktoré sú rozpustné v tukoch – A, D, E, K), porucha imunitného systému, chudokrvnosť, zápal kĺbov, migréna, afty v ústach, zubné kazy, atopický ekzém, u žien nepravidelná menštruácia, neplodnosť, spontánne potraty. Preto je dôležité prísne dodržiavať diétu, ktorá vedie k udržaniu dobrého zdravotného stavu.

Skúšali ste okrem klasickej liečby aj alternatívnu liečbu? Čo vám najviac pomáha?

Najspoľahlivejšou liečbou celiakie je prísna celoživotná bezlepková diéta. V mojom prípade aj bezlaktózová diéta a vylúčenie sóje zo stravy. Pri dodržiavaní týchto diét môžem žiť plnohodnotný život bez negatívnych symptómov. Z jedného článku som sa dozvedela, že probiotiká môžu byť pri celiakii užitočným prídavkom k bezlepkovej diéte. Redukujú poškodenia zavinené konzumáciou jedla obsahujúceho lepok. Okrem toho urýchľujú hojenie čreva po spustení bezlepkovej diéty. Avšak je dôležité vedieť, že probiotické doplnky neslúžia ako náhrada bezlepkovej diéty v liečbe celiakie.

Ako si nahradzujete živiny a vitamíny z jedál, ktoré nemôžete jesť?

Živiny čerpám z vhodných potravín, ktoré zaraďujem do bezgluténovej diéty a ktoré sčasti nahrádzajú bežné obilniny. Patria medzi ne kukurica, zemiaky, proso, amarant, pohánka, fazuľa, ryža, ryby, mäso, ovocie, zelenina. Medzi doplnky do stravy zaraďujem probiotiká a zelené riasy (Chlorella). Pri takomto postupe mávam vyrovnané hodnoty krvných testov.

Kde nakupujete jedlo? Dostáva pacient s potravinovou alergiou od štátu nejakú pomoc?

Potraviny nakupujem v špecializovaných predajniach, ktorých na Slovensku našťastie pribúda, ale ceny za tieto potraviny žiaľ neklesajú aj napriek rastúcej konkurencii. Bezlepkové výrobky sú na obaloch označené obrázkom prečiarknutého klasu. Pacient má nárok na príspevok v závislosti od toho, či ho uznajú za zdravotne ťažko postihnutého a v závislosti od výšky priemerného príjmu na 1 člena domácnosti (rodiny). Preto si na Úrade práce, soc. vecí a rodiny žiadajú potvrdenia o príjme všetkých zarábajúcich členov rodiny. Dôležité je aj to, aká je zákonom určená výška životného minima na dospelú osobu. Zvyčajne trvá posudzovanie dlho, v niektorých mestách v SR aj rok alebo vyše roka.

Zdravotná poisťovňa taktiež prispieva pacientovi na bezlepkové potraviny, ktoré sa predpisujú na recept. Ja som držiteľom preukazu človeka s ťažkým zdravotným postihnutím, z čoho mi plynú určité výhody ako napr. bezplatné využívanie MHD, rôzne zľavy na športových a kultúrnych akciách.

Ďakujeme za rozhovor.

 

Autor: imunita.sk

<--Späť na Články
Atopický ekzém a leto
Veľké letné horúčavy, potenie, návšteva kúpalísk či striedanie pobytu na ostrom slnku a v klimatizovaných miestnostiach môžu mať veľmi nepríjemné následky na pokožku trpiacu atopickým ekzémom. Pacienti s týmto kožným ochorením by v lete mali viac ako inokedy dbať na opatrenia, ktoré pomôžu zabrániť alebo zmierniť zhoršenie jeho príznakov.
Viac informácií...
Zdravá pokožka aj po pobyte na slnku
V súčasnom období sa takmer dennodenne stretávame s pojmom zdravý životný štýl. Nárast civilizačných chorôb nás núti zamýšľať sa nad zdravím viac ako kedysi. Kladieme veľký dôraz na kúpu zdravých potravín plných vitamínov, radíme do svojho života pravidelný pohyb, odstraňujeme zlozvyky, ktoré ohrozujú naše zdravie, chodíme na preventívne prehliadky. Mnohí však pritom zabúdame na dôležitú súčasť zdravia. Na našu pokožku. V aktuálnom letnom období, kedy ju vystavujeme slnečnému žiareniu je starostlivosť o kožu viac ako potrebná.
Viac informácií...
Kedy začať cvičiť po užívaní antibiotík?
Antibiotiká sú látky, ktoré boli pôvodne získané ako prírodné produkty mikroorganizmov, ale teraz sú väčšinou pripravované chemickou syntézou alebo chemickou modifikáciou. Antibiotiká dokážu zničiť, prípadne spomaliť rast iných mikroorganizmov. Športovanie počas a po užívaní antibiotík má svoje jasné limity.
Viac informácií...